Allmän Villkor

Allmän Villkor

LEVERANS

Vi skickar alla beställningar inom Sverige med DHL.

Standardfrakten är fast frakt 49 SEK inom Sverige, oavsett paketets vikt.

Fraktkostnaden visas alltid i kassan innan du slutför ditt köp.

Vi behandlar beställningar inom 1–2 arbetsdagar, och normal
leveranstid är 2–5 arbetsdagar.

Fri frakt över 999 kr. Exakta fraktkostnader beräknas
automatiskt i kassan baserat på totalvikt och visas innan du slutför ditt köp.

RETURER

Hos oss är det enkelt att göra en retur – har du ändrat dig, ingen fara! Du har alltid
14 dagars ångerrätt enligt svensk lag. För att starta returprocessen,
skicka ett mejl till support@ragnarboard.se
så hjälper vi dig steg för steg.

Produkten ska – om möjligt – skickas tillbaka i originalförpackning och i oskadat, komplett skick.
Returkostnaden står kunden för vid ångerrätt. Paket skickade mot
postförskott/efterkrav tas inte emot.

Återbetalning sker inom 14 dagar från att vi mottagit varan eller bevis på att den återsänts
(det som inträffar först).

RETURADRESS

Elysörvägen 3

445 32 Bohus

ÅNGERRÄTT


Om du vill utnyttja din ångerrätt, meddela oss skriftligen via e-post till
support@ragnarboard.se och ange ordernummer samt produktnamn.
Vi rekommenderar spårbart paket för trygg hantering.

1. WEBBSHOPPENS UPPGIFTER

1.1 Företagsuppgifter

Företagsnamn: RagnarBoard (enskild firma)

Organisationsnummer: 970711-0210

Momsregistreringsnummer (VAT-nummer): SE970711021001

F-skatt: Registrerad för F-skatt hos Skatteverket

Ansvarig person: Balázs Hornyák

Adress: Elysörvägen 3, 445 32 Bohus, Sverige

E-post: info@ragnarboard.se

Webbplats: www.ragnarboard.se

RagnarBoard bedriver e-handel enligt svensk rätt och säljer handgjorda produkter – främst skärbrädor och relaterade tillbehör – till konsumenter inom Sverige.

1.2 Kontakt och kommunikation

All kundkommunikation som rör beställningar, leveranser, reklamationer, ångerrätt och övriga ärenden sker i första hand via e-post på ovan angiven adress. Vi besvarar normalt förfrågningar inom 1–3 arbetsdagar (se även punkt 4.9 om särskilda omständigheter såsom semester eller resa).

Observera att vi för närvarande inte erbjuder kundtjänst via telefon; detta påverkar inte dina lagstadgade rättigheter.

1.3 Verksamhetens omfattning och geografiskt område

Försäljning och leverans sker endast inom Sverige. Beställningar för leverans utanför Sverige accepteras inte.

Se Bilaga II – Leveransvillkor för transportör och leveransregler.

1.4 Juridisk ställning och ansvar

RagnarBoard drivs som enskild firma registrerad för F-skatt. Avtalsparter är konsumenten (”du”) och näringsidkaren (RagnarBoard). Dessa villkor reglerar parternas rättigheter och skyldigheter vid köp, leverans, betalning, ångerrätt och reklamation enligt svensk tvingande konsumenträtt.

1.5 Officiella informationskanaler

Bindande information publiceras på webbplatsen och/eller meddelas via e-post. Marknadsföringsmaterial eller information från tredje part som inte publicerats av RagnarBoard är inte bindande.

1.6 Språk, valuta och moms

Kundkommunikation sker på svenska. Alla priser anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar 25 % mervärdesskatt (moms) om inte annat uttryckligen anges. Vi är momsregistrerade hos Skatteverket. Gällande pris är det som visas i kassan vid beställningstillfället (se även avsnitt 5.3 om prisändringar).

1.7 Integritet och personuppgifter

Personuppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR) och kompletterande svensk lag. Syften och rättslig grund framgår av vår Integritetspolicy. Vidareföring till betalningsförmedlare (t.ex. Shopify Payments / Stripe, Klarna, Swish) sker endast i den utsträckning som krävs för att kunna genomföra betalningen.

1.8 Klagomål och tvistlösning

Om du har synpunkter på vår hantering, kontakta oss via e-post. Om tvist uppstår som inte kan lösas direkt kan ärendet prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Du kan även använda EU:s ODR-plattform för tvistlösning online (se avsnitt 8).

1.9 Ansvarsbegränsning

RagnarBoard ansvarar inte för indirekta skador eller följdskador annat än i den utsträckning tvingande lag föreskriver. Produktansvar tillämpas i enlighet med gällande rätt (se avsnitt 7.7). Detta påverkar inte dina lagstadgade rättigheter enligt Konsumentköplagen (2022:260).

1.10 Tillgänglighet och driftinformation

Vid särskilda perioder (t.ex. semester, resa eller tillfälliga driftstörningar) kan handläggningstider förlängas. Information om sådana uppehåll publiceras i förväg på webbplatsen eller i kassan. Beställningar som tas emot under dessa perioder behandlas i turordning när ordinarie verksamhet återupptas (se även punkt 4.9).

1.11 Uppdateringar av uppgifter

Företags- och kontaktuppgifter kan uppdateras över tid. Den version som publiceras på webbplatsen och i dessa villkor gäller. Väsentliga ändringar meddelas via webbplatsen och/eller e-post.

2. TILLÄMPLIG LAGSTIFTNING

2.1 Allmänt

RagnarBoard bedriver sin verksamhet enligt svensk lagstiftning och är registrerad för F-skatt och moms hos Skatteverket. Alla avtal som ingås via webbplatsen regleras av svensk rätt, oavsett kundens hemvist inom Sverige. Vid tvist tillämpas svensk domstol och tvingande svenska konsumentskyddsregler.

2.2 Centrala lagar och förordningar

Följande lagar och regelverk ligger till grund för dessa allmänna villkor och RagnarBoards verksamhet:

  • Konsumentköplagen (2022:260) – reglerar köp av varor mellan näringsidkare och konsumenter. Anger rätt till reklamation, avhjälpande, prisavdrag och hävning vid fel.

  • Distansavtalslagen (2005:59) – reglerar köp via internet, telefon eller annan distanskommunikation. Fastställer konsumentens ångerrätt (14 dagar) och informationsskyldighet för e-handlare.

  • Lag (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster – anger krav på tydlig information, kontaktuppgifter och ansvar för innehåll på webbplatser.

  • Dataskyddsförordningen (EU) 2016/679 (GDPR) – reglerar behandling av personuppgifter. RagnarBoard följer denna samt kompletterande svensk lag (Lag (2018:218)).

  • Marknadsföringslagen (2008:486) – säkerställer att marknadsföring sker på ett ansvarsfullt och icke vilseledande sätt. RagnarBoard följer Konsumentverkets riktlinjer för e-handel och reklam.

  • Produktsäkerhetslagen (2004:451) – kräver att produkter som säljs till konsumenter är säkra och inte medför risk för hälsa eller säkerhet.

  • Prisinformationslagen (2004:347) – ställer krav på tydlig prisinformation inklusive moms och avgifter.

  • Lag (1992:18) om ansvar för skada orsakad av produkter – reglerar produktansvar för person- eller sakskada som orsakats av defekt produkt.

  • Skatteförfarandelagen (2011:1244) – reglerar företags skyldigheter avseende F-skatt, moms och redovisning gentemot Skatteverket.

2.3 Konsumentens grundläggande rättigheter

Som konsument har du alltid rätt till ett grundläggande skydd enligt tvingande lagstiftning. Dessa rättigheter kan inte begränsas genom avtal. Du har bland annat rätt till:

  • tydlig information innan köp (produkt, pris, leverans, ångerrätt, kontaktuppgifter),

  • ångerrätt vid distansköp inom 14 dagar (Distansavtalslagen),

  • reklamationsrätt i tre (3) år vid fel (Konsumentköplagen),

  • återbetalning vid hävning eller ånger inom lagstadgad tid,

  • säkert och lagligt skydd av dina personuppgifter (GDPR).

2.4 Företagets skyldigheter

RagnarBoard är som näringsidkare skyldig att:

  • tillhandahålla fullständig och korrekt kontaktinformation (se avsnitt 1),

  • informera konsumenten tydligt innan avtal sluts,

  • leverera felfri produkt inom avtalad tid,

  • hantera reklamationer och ångerrätt utan onödigt dröjsmål,

  • behandla personuppgifter säkert och enligt gällande lag,

  • redovisa moms och skatt i enlighet med Skatteförfarandelagen,

  • inte använda vilseledande marknadsföring eller otillbörliga avtalsvillkor.

2.5 Tillämplig domstol

Tvister mellan konsument och RagnarBoard ska i första hand lösas genom dialog. Om parterna inte kommer överens kan ärendet prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller allmän domstol i Sverige, med Göteborgs tingsrätt som första instans, såvida inte annat följer av tvingande konsumenträtt.

2.6 EU-rätt och internationell tillämplighet

Vid e-handel inom EU gäller relevanta konsumenträttsliga direktiv, särskilt:

  • Direktiv 2011/83/EU om konsumenträttigheter,

  • Direktiv 2005/29/EG om otillbörliga affärsmetoder,

  • Förordning (EU) 524/2013 om tvistlösning online (ODR-plattform).

RagnarBoard följer dessa bestämmelser i tillämpliga delar, men leverans sker endast till adresser inom Sverige.

2.7 Tillsyn och vägledning

Konsumentverket utövar tillsyn över e-handelsföretag i Sverige och publicerar rekommendationer för rättvis e-handel. RagnarBoard följer dessa riktlinjer samt tillämpliga beslut från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) när det gäller behandling av personuppgifter.

3. DOKUMENTETS INNEHÅLL

3.1 Syfte med dokumentet

Detta dokument (”Allmänna villkor”) beskriver de regler och villkor som gäller vid köp av produkter från RagnarBoard via webbplatsen www.ragnarboard.se. Syftet är att ge dig som kund fullständig och tydlig information om dina rättigheter och skyldigheter enligt svensk konsumenträtt, samt om våra skyldigheter som registrerad näringsidkare med F-skatt hos Skatteverket.

3.2 Tillämpningsområde

Dessa villkor gäller för alla beställningar, leveranser och avtal som ingås via RagnarBoards webbshop. Dokumentet gäller oavsett om beställningen görs via dator, mobil, surfplatta eller annan digital kanal som länkar till webbplatsen.

3.3 Dokumentets uppbyggnad

Villkoren är uppdelade i tio (10) huvudkapitel och nio (9) bilagor (Bilagor I–IX). Varje kapitel behandlar ett specifikt ämne, och bilagorna innehåller fördjupad information, mallar och särskilda regler.

3.4 Kapitlens innehåll

  • Kapitel 1: Webbshopens uppgifter – företagsinformation, kontaktuppgifter, ansvar och tillgänglighet.

  • Kapitel 2: Tillämplig lagstiftning – vilka lagar som reglerar e-handel, konsumenträtt, personuppgifter och reklamation.

  • Kapitel 3: Dokumentets innehåll – hur dessa villkor är uppbyggda och vad de omfattar.

  • Kapitel 4: Inledande bestämmelser – generella regler för kommunikation, språk, giltighet, driftavbrott och dokumenthierarki.

  • Kapitel 5: Detaljerade köpvillkor – beställningsprocess, priser, betalning, leverans, orderändringar och felaktig information.

  • Kapitel 6: Information om ångerrätt och dess tillämpning – konsumentens rätt att ångra köp, undantag, returförfarande, återbetalning och bevisbörda.

  • Kapitel 7: Information om felansvar, produktansvar och garanti – reklamation, garanti, åtgärder och ansvarsfördelning.

  • Kapitel 8: Möjligheter till rättslig prövning – tvistlösning, Allmänna reklamationsnämnden (ARN), ODR-plattform och svensk domstol.

  • Kapitel 9: Övriga bestämmelser – force majeure, immateriella rättigheter, giltighet och överlåtelse.

  • Kapitel 10: Ändring av villkor – hur vi uppdaterar eller ändrar dessa villkor och när ändringar träder i kraft.

3.5 Bilagor (kompletterande dokument)

Utöver huvudkapitlen finns nio (9) bilagor som utgör en integrerad del av dessa villkor och innehåller praktisk och juridisk information för specifika situationer:

  • Bilaga I: Definitioner – centrala begrepp och juridiska termer.

  • Bilaga II: Leveransvillkor – transportör, leveranstider, fri frakt-gräns och riskövergång.

  • Bilaga III: Betalningsvillkor – betalningsalternativ (kort, Swish, Klarna) och säkerhet.

  • Bilaga IV: Ångerblankett – mall för att utöva ångerrätten (14 dagar).

  • Bilaga V: Information om ångerrätt – lagtext och förklaringar enligt Distansavtalslagen.

  • Bilaga VI: Information om reklamation och garanti – rätt till avhjälpande och kompensation.

  • Bilaga VII: Villkor för distansförsäljning via e-post, telefon eller annan kommunikation.

  • Bilaga VIII: Villkor för köp i fysisk butik eller showroom.

  • Bilaga IX: Särskilda villkor för företagskunder (icke-konsumenter).

3.6 Hur dokumentet används

Dokumentet kan läsas både som helhet eller per avsnitt. I den vänstra kolumnen finns en klickbar innehållsförteckning som gör att du snabbt kan navigera till respektive kapitel i den högra textkolumnen.

För juridiskt bindande information gäller alltid den version som är publicerad på webbplatsen vid beställningstillfället. Vid motstridighet mellan svensk lag och dessa villkor har svensk tvingande konsumenträtt företräde.

3.7 Version och giltighet

Denna version av de allmänna villkoren uppdaterades senast 22 oktober 2025 och gäller tills vidare. RagnarBoard förbehåller sig rätten att uppdatera villkoren vid behov (se även kapitel 10).

4. INLEDANDE BESTÄMMELSER

4.1 Syfte och omfattning

Dessa allmänna villkor gäller för samtliga köp, beställningar och leveranser som genomförs via RagnarBoards webbplats. Genom att genomföra ett köp bekräftar du att du tagit del av, förstått och accepterat villkoren i sin helhet. Villkoren utgör en del av det juridiskt bindande avtalet mellan konsumenten (”du”) och näringsidkaren (RagnarBoard).

Villkoren gäller även för kompletterande kommunikationskanaler (t.ex. e-post, kontaktformulär, sociala medier) när dessa används för att genomföra, bekräfta eller ändra en beställning.

4.2 När avtalet anses ingånget

Ett bindande avtal uppstår när du fullföljer betalningen i kassan och RagnarBoard bekräftar beställningen via e-post. Den automatiska orderbekräftelsen som skickas direkt efter köpet är ett mottagningskvitto men inte en slutlig bekräftelse på att avtalet är fullbordat.

Om uppenbart fel (t.ex. felskrivning i pris, lagersaldo eller tekniskt fel) inträffar förbehåller sig RagnarBoard rätten att korrigera felet innan leverans. Kunden informeras då utan onödigt dröjsmål och eventuell betalning återbetalas om beställningen annulleras.

4.3 Behörighet och åldersgräns

För att handla hos RagnarBoard måste du ha fyllt 18 år och vara behörig att ingå avtal. Genom att genomföra ett köp bekräftar du att du har juridisk rätt att ingå avtalet. Beställningar i annans namn utan tillstånd polisanmäls.

Om köp görs av minderårig (under 18 år) utan vårdnadshavares samtycke är avtalet ogiltigt enligt svensk lag.

4.4 Kommunikation och kundservice

Primär kontaktväg är e-post: info@ragnarboard.se. RagnarBoard strävar efter att besvara förfrågningar inom 1–3 arbetsdagar. Under högsäsong eller semesterperioder kan svarstiden vara något längre (se punkt 4.9).

All officiell information, orderbekräftelser, leveransmeddelanden, kvitton och eventuella fakturor skickas till den e-postadress som kunden angivit i samband med köpet. Kunden ansvarar för att uppgifterna är korrekta och uppdaterade. Elektronisk kommunikation anses mottagen när meddelandet gjorts tillgängligt för kunden.

4.5 Språk, valuta och priser

Avtalet och all kommunikation sker på svenska. Alla priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive mervärdesskatt (moms), om inte annat uttryckligen anges. Gällande pris är det som visas i kassan vid köptillfället.

Vid uppenbara skrivfel, systemfel eller tekniska avvikelser förbehåller sig RagnarBoard rätten att korrigera priset. Kunden informeras alltid innan korrigering sker och har då rätt att frånträda avtalet utan kostnad.

4.6 Kunduppgifter och kontosäkerhet

Kunden ansvarar för att angivna uppgifter (namn, adress, e-post, telefonnummer) är korrekta. Om ett kundkonto används är kunden ansvarig för att hålla sina inloggningsuppgifter säkra. RagnarBoard tar inte ansvar för obehörig åtkomst orsakad av svaga lösenord eller delade inloggningar.

4.7 Tekniska förutsättningar

För att kunna handla via webbplatsen krävs internetanslutning, en uppdaterad webbläsare och tillgång till e-post. RagnarBoard ansvarar inte för problem som beror på kundens egen tekniska utrustning, internetleverantör eller programvarukonfiguration.

4.8 Dokumenthierarki och tolkning

Dessa villkor ska läsas tillsammans med tillhörande bilagor, integritetspolicyn och eventuell särskild produktinformation. Vid konflikt mellan dokument gäller följande ordning:

  • tvingande svensk lag (t.ex. Konsumentköplagen, Distansavtalslagen),

  • dessa allmänna villkor,

  • kompletterande bilagor (Bilaga I–IX),

  • enskilda produktvillkor eller kampanjvillkor.

Vid oklarheter ska villkoren tolkas till konsumentens fördel enligt svensk rättspraxis.

4.9 Handläggning vid särskilda omständigheter

Under särskilda perioder, till exempel vid semester, resor, sjukdom eller tillfälliga driftstörningar, kan handläggning av beställningar och kundärenden tillfälligt fördröjas. Information om sådana uppehåll publiceras i förväg på webbplatsen eller i kassan. Beställningar som tas emot under dessa perioder behandlas i turordning när ordinarie verksamhet återupptas. Dina lagstadgade rättigheter, såsom ångerrätt och reklamationsrätt, påverkas inte av tillfällig fördröjning.

4.10 Force majeure

RagnarBoard är inte ansvarigt för underlåtenhet att fullgöra avtalet om det beror på omständigheter utanför företagets kontroll (t.ex. naturkatastrof, brand, krig, myndighetsbeslut, omfattande driftstörningar, leverantörsproblem eller sjukdom). Vid force majeure ska parterna informera varandra utan dröjsmål och tidsfrister skjuts upp tills hindret upphört.

4.11 Giltighet, version och arkivering

Villkoren gäller i den version som publicerats på webbplatsen vid beställningstillfället. Uppdateringar kan göras utan föregående avisering, men påverkar inte redan ingångna avtal. Vid väsentliga förändringar publiceras information på webbplatsen och/eller skickas via e-post.

Alla elektroniska beställningar, kvitton och fakturor arkiveras elektroniskt enligt Bokföringslagen (1999:1078) och Skatteförfarandelagen (2011:1244). Kunden kan begära kopia av sitt kvitto genom att kontakta kundtjänst.

Senast uppdaterad: 22 oktober 2025

5. DETALJERADE KÖPVILLKOR

5.1 Allmänt

Dessa köpvillkor gäller för alla beställningar som görs via www.ragnarboard.se. Genom att genomföra ett köp bekräftar du att du tagit del av och godkänner villkoren i sin helhet. Villkoren gäller både för varuköp och eventuella tjänster (t.ex. montering eller specialbeställning) som tillhandahålls av RagnarBoard.

5.2 Beställningsprocessen

Beställning sker via vår webbshop. För att slutföra en beställning behöver du:

  • välja önskad produkt och lägga den i varukorgen,

  • granska varukorgens innehåll och totala pris inklusive moms och frakt,

  • ange giltiga kunduppgifter (namn, adress, e-post och telefonnummer),

  • välja betalningsmetod (se Bilaga III – Betalningsvillkor),

  • läsa igenom och kryssa i rutan ”Jag har läst och godkänner köpvillkoren” innan du går vidare till betalning.

Du ansvarar för att angivna uppgifter är korrekta. RagnarBoard ansvarar inte för leveransförsening eller utebliven leverans om felet beror på felaktigt angivna kunduppgifter.

5.3 Orderbekräftelse

När du slutfört beställningen skickas en automatiskt genererad bekräftelse till den e-postadress du angivit. Bekräftelsen fungerar som ett mottagningskvitto. Först när RagnarBoard manuellt verifierat beställningen och produktens tillgänglighet blir avtalet juridiskt bindande.

RagnarBoard reserverar sig för slutförsäljning, tekniska fel och uppenbara skrivfel. Om en beställning inte kan genomföras kontaktas kunden via e-post och eventuell betalning återbetalas omgående.

5.4 Priser och moms

Samtliga priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive 25 % moms, om inte annat anges. Priserna gäller tills vidare och kan ändras utan föregående avisering. Det pris som gäller är det som visas i kassan vid beställningstillfället.

Eventuella erbjudanden, kampanjer och rabatter gäller under angiven tidsperiod och kan inte kombineras med andra rabatter om inte annat uttryckligen anges.

5.5 Prisändringar och uppdateringar

RagnarBoard förbehåller sig rätten att när som helst uppdatera priser, produktbeskrivningar och bilder utan föregående meddelande. Prisändringar kan bero på t.ex. valutaförändringar, leverantörspriser, materialkostnader eller fraktkostnader.

Om ett felaktigt pris har visats på webbplatsen på grund av tekniskt fel, systemproblem eller mänskligt misstag, har RagnarBoard rätt att korrigera priset i efterhand. Kunden informeras omgående och kan välja att godkänna det korrekta priset eller häva köpet utan kostnad.

5.6 Produktinformation och bilder

Vi strävar efter att ge så korrekt produktinformation som möjligt. Färgvariationer kan dock förekomma beroende på bildskärm, belysning och naturliga skillnader i trämaterial. Produktbilder är vägledande och mindre avvikelser kan förekomma utan att detta innebär fel i juridisk mening.

5.7 Betalning

Betalning sker via
betaltjänsten Shopify Payments kassan (se Bilaga III – Betalningsvillkor). Godkända betalningsmetoder inkluderar:

  • Kortbetalning (Visa, Mastercard m.fl.)

  • Klarna – ”Betala direkt”, ”Betala senare”, ”Dela upp”

  • Google Pay (via Shopify Payments)

  • ApplePay

Banköverföring, kontant betalning och postförskott accepteras inte. Betalningen måste godkännas innan beställningen behandlas. Vid betalningsfel eller misstänkt bedrägeri kan beställningen spärras eller annulleras utan förvarning. RagnarBoard följer GDPR och lämnar endast nödvändiga betalningsuppgifter till betaltjänstleverantören.

Enligt Bokföringslagen (1999:1078) och Skatteförfarandelagen (2011:1244) utfärdas ett elektroniskt kvitto/faktura via Shopify Payments eller Klarna som uppfyller Skatteverkets krav på kvittoskyldighet.

5.8 Leverans och frakt

Alla beställningar skickas med DHL som vår officiella logistikpartner.
DHL levererar normalt till närmaste DHL ServicePoint (ombud),
där du kan hämta ditt paket mot uppvisande av legitimation och avisering.

Normal leveranstid inom Sverige är 2–5 arbetsdagar från det att din beställning
har bekräftats och betalningen mottagits. Under högsäsong eller vid
oväntade förseningar hos DHL kan leveranstiden förlängas något.

Fraktkostnaden beräknas automatiskt i kassan baserat på beställningens totala vikt.
Vid köp över 999 SEK erbjuder vi fri frakt inom Sverige.
För leveranser till andra EU-länder tillkommer internationell fraktavgift
enligt DHL:s aktuella prislista.

5.9 Leveransbekräftelse och spårning

När din beställning har skickats får du ett e-postmeddelande med ett
DHL-spårningsnummer så att du kan följa din försändelse hela vägen
till utlämningsstället.

5.10 Ej uthämtade paket

Om ett paket inte hämtas ut inom DHL:s liggetid (vanligtvis 7 dagar)
returneras det automatiskt till oss. För ej uthämtade paket debiteras
en administrativ avgift på 149 SEK för att täcka retur- och hanteringskostnader.

5.11 Skadat gods

Om din försändelse är skadad vid mottagandet ska detta omedelbart anmälas
till både DHL och RagnarBoard via e-post till
support@ragnarboard.se.
Bifoga bilder på skadan och ditt ordernummer.

5.12 Försenad leverans

Om leveransen försenas mer än 14 dagar efter utlovad tidpunkt har du rätt
att häva köpet utan extra kostnad. RagnarBoard ansvarar dock inte för
förseningar som beror på omständigheter utanför vår kontroll
(force majeure), till exempel transportstrejk eller extrema väderförhållanden.

5.13 Reservationer

RagnarBoard reserverar sig för slutförsäljning, tryckfel, fel i teknisk information samt för färgavvikelser mellan produktbilder och verkliga produkter. Företaget förbehåller sig även rätten att neka en beställning vid misstanke om missbruk, bedrägeri eller tekniska fel.

5.14 Giltighet

Dessa köpvillkor gäller i sin nuvarande version från och med 22 oktober 2025. Ändringar av villkor tillämpas endast på beställningar som görs efter publiceringsdatumet. Tidigare beställningar påverkas inte.

6. INFORMATION OM ÅNGERRÄTT OCH DESS TILLÄMPNING

Viktig information: Bestämmelserna i detta avsnitt gäller endast för konsumenter (fysiska personer som handlar huvudsakligen för ändamål utanför näringsverksamhet). Företag, organisationer och andra juridiska personer omfattas inte av ångerrätten enligt Distansavtalslagen.

6.1 Konsumentens rätt att ångra köp (14 dagar)

Enligt Distansavtalslagen (2005:59) har du som konsument rätt att ångra ett distansköp inom 14 dagar från den dag du mottagit varan. Om beställningen avser flera varor som levereras separat, räknas fristen från den dag då den sista varan mottagits. Du kan även ångra köpet från beställningsdagen till dess att varan levererats.

6.2 Vem räknas som konsument?

Konsument är en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Köp som görs av företag (t.ex. med organisationsnummer, bolagsnamn eller momsnummer) omfattas inte av ångerrätten utan regleras i särskilda villkor (se Bilaga IX).

6.3 Undantag från ångerrätten

Ångerrätten gäller inte för varor och tjänster som:

  • inte är förtillverkade och tillverkats enligt dina specifika önskemål eller tydligt anpassats för dig (t.ex. måttbeställningar, gravyr, specialfinish),

  • av hygieniska eller hälsomässiga skäl inte kan återlämnas om förseglingen brutits,

  • snabbt kan försämras eller har kort hållbarhet,

  • efter leverans blandats med andra varor på ett sätt som gör dem omöjliga att skilja åt,

  • utgör digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium, om leveransen påbörjats med ditt uttryckliga samtycke och du erkänt att ångerrätten därmed förloras,

  • avser akuta tjänster som uttryckligen begärts av dig (t.ex. brådskande reparation) där tjänsten redan har fullgjorts.

När du bekräftar en specialbeställning (anpassad vara) samtycker du till att ångerrätten inte gäller för den aktuella varan.

6.4 Tidsfrister och hur de beräknas

  • Ångerfrist: 14 dagar från den dag du mottog varan (eller sista varan vid delleveranser).

  • Meddelandefrist: Du måste skicka ett tydligt meddelande om att du ångrar köpet inom 14 dagar.

  • Returfrist: Efter att du meddelat oss har du ytterligare 14 dagar på dig att skicka tillbaka varan.

Vid postförsändelse gäller poststämpelns datum och vid e-post gäller tidpunkten för sändning. Spara alltid bevis för att du skickat meddelandet i tid.

6.5 Hur du utövar ångerrätten

Skicka ett tydligt meddelande till oss via e-post: info@ragnarboard.se. Ange ordernummer, namn och kontaktuppgifter samt att du ångrar köpet. Du kan använda vår standardiserade ångerblankett i Bilaga IV – Ångerblankett (frivilligt, inte ett krav).

6.6 Bekräftelse och instruktion från RagnarBoard

När vi mottagit ditt meddelande bekräftar vi via e-post inom skälig tid och lämnar returadress och instruktioner (förpackning, märkning, spårbar försändelse, m.m.).

6.7 Returadress, emballage och skick

Returnera varan väl emballerad (helst i originalförpackning) för att undvika skador under transport. Du ansvarar för att varan är komplett med alla tillbehör som följde med. Vi rekommenderar spårbar försändelse – du ansvarar för varan tills den nått oss.

6.8 Returfrakt och kostnader

Vid ångerrätt står du som konsument normalt för returfraktens kostnad om inte annat uttryckligen avtalats. Vid fel eller skada som omfattas av reklamation (se kapitel 7) står RagnarBoard för returfrakten. Vi tar inte emot försändelser som skickas mot postförskott eller mottagarfrakt.

6.9 Varans skick och värdeminskning

Du får hantera varan för att fastställa dess egenskaper och funktion på samma sätt som i en fysisk butik. Om varan hanterats mer än nödvändigt kan vi göra avdrag för värdeminskning motsvarande den minskade försäljningsbarheten (t.ex. repor, användningsspår, saknat emballage).

6.10 Vad återbetalas vid ångerrätt?

Köpesumman för den returnerade varan återbetalas fullt ut. Ursprunglig frakt återbetalas om hela beställningen ångras (enligt lag). Om du valt en dyrare leveransmetod än standardfrakt återbetalas endast kostnaden för standardfrakt. Returfrakten ersätts normalt inte vid ångerrätt (endast vid fel enligt kapitel 7).

6.11 När sker återbetalning?

Återbetalning sker inom 14 dagar från den dag vi mottagit varan eller mottagit bevis på att du skickat den tillbaka – det som inträffar först. Vi kan hålla inne återbetalningen tills varan tagits emot för kontroll.

6.12 Hur sker återbetalning?

Återbetalning sker med samma betalningssätt som användes vid köpet (kort, Klarna, Google Pay) om inte annat uttryckligen avtalats. Inga extra avgifter tas ut för återbetalningen.

6.13 Ej uthämtad försändelse (ej ångerrätt)

Att inte hämta ut ett paket räknas inte som utövande av ångerrätten. Vi förbehåller oss rätten att ta ut en administrativ avgift (för närvarande 150 SEK) för retur- och hanteringskostnader när ett paket inte hämtas ut.

6.14 Fel eller skada vid leverans – inte ångerrätt

Om varan är skadad eller felaktig vid mottagande gäller reklamationsrätten enligt Konsumentköplagen (se kapitel 7). Meddela oss snarast via e-post och bifoga bilder samt ordernummer. I sådana fall står RagnarBoard för returfrakt och åtgärd (reparation, omleverans eller återbetalning).

6.15 Dokumentation vid retur (bevisning)

För att säkerställa en rättvis och spårbar hantering kan RagnarBoard dokumentera returförsändelser (foto/video) vid ankomst, enbart i bevisningssyfte vid tvist eller reklamation. Behandlingen sker enligt GDPR, artikel 6.1(b) och (f), samt Bokföringslagen. Materialet lagras endast så länge det krävs för att uppfylla rättsliga skyldigheter och delas inte med tredje part utan rättslig grund.

6.16 Praktiska exempel (förtydligande)

  • Exempel 1 – Du ångrar hela beställningen inom 14 dagar: Du får tillbaka varans pris och ursprunglig standardfrakt. Du betalar returfrakten.

  • Exempel 2 – Du ångrar en av flera varor: Du får tillbaka priset för den returnerade varan. Ursprunglig frakt återbetalas normalt inte vid delvis ånger.

  • Exempel 3 – Specialtillverkad vara (gravyr/mått): Ingen ångerrätt. Om det finns ett fel gäller reklamationsrätten (kapitel 7).

6.17 Kontakt för ånger och returer

Alla ånger- och returärenden hanteras via e-post: info@ragnarboard.se. Vi svarar normalt inom 1–3 arbetsdagar (längre under semesterperioder enligt punkt 4.9).

Senast uppdaterad: 22 oktober 2025

7. INFORMATION OM FELANSVAR, PRODUKTANSVAR OCH GARANTI

7.1 Allmänt

RagnarBoard följer Konsumentköplagen (2022:260), vilket innebär att du som konsument har rätt att reklamera en vara som är felaktig inom tre (3) år från leveransdatum. Ett fel föreligger om varan avviker från vad som avtalats, inte motsvarar produktbeskrivningen, saknar förväntad kvalitet eller inte fungerar för avsett ändamål. Alla produkter kontrolleras noggrant innan leverans, men om du ändå upptäcker ett fel ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt enligt nedan.

7.2 Vad räknas som fel?

  • varan överensstämmer inte med produktbeskrivningen eller specifikationen,

  • varan saknar egenskaper du rimligen kunnat förvänta dig,

  • varan levererats skadad eller ofullständig,

  • varan fungerar inte normalt eller avviker från vad som avtalats,

  • fel som uppstår inom tre år kan härledas till tillverkning, material eller konstruktion.

7.3 Vad räknas inte som fel?

  • naturliga variationer i färg/struktur (t.ex. träets ådring),

  • normalt slitage vid användning,

  • fel orsakade av felaktig användning, bristande skötsel eller yttre påverkan (vatten, värme, slag),

  • fel som uppstått efter att produkten modifierats av kund eller tredje part.

7.4 Reklamationsrättens omfattning (3 år)

Du har rätt att reklamera en felaktig vara inom tre (3) år från mottagandet. För att reklamationen ska gälla ska du meddela oss inom skälig tid efter att du upptäckt felet (normalt inom två månader). Efter tre år upphör reklamationsrätten.

7.5 Hur du reklamerar

Skicka ett mejl till info@ragnarboard.se och ange:

  • order- eller kvittonummer,

  • namn och kontaktuppgifter,

  • beskrivning av felet,

  • foto eller video som visar felet (om möjligt).

Vi bekräftar mottagandet via e-post inom skälig tid och ger instruktioner om retur/åtgärd.

7.6 Åtgärder vid godkänd reklamation

Vid godkänd reklamation tillämpas Konsumentköplagens ordning:

  1. Reparation (avhjälpande): vi åtgärdar felet inom skälig tid utan oskälig kostnad,

  2. Omleverans: ny felfri vara om reparation inte är möjlig,

  3. Prisavdrag: om varken reparation eller omleverans är möjlig,

  4. Hävning: vid väsentligt fel har du rätt att häva köpet och få full återbetalning.

Åtgärder sker utan kostnad för konsumenten (inkl. returfrakt) när felet bekräftats.

7.7 Retur och hantering vid reklamation

Returnera varan rengjord och säkert emballerad. Är varan skrymmande/tung ordnar vi upphämtning via DHL. Vi står för returfrakt vid godkänd reklamation. Returadress lämnas i samband med ärendet.

Vid ankomst dokumenterar vi varans skick (foto/video) enbart i bevisningssyfte för att säkerställa korrekt hantering och undvika tvist. Behandlingen sker enligt GDPR (art. 6.1 b/f) och materialet lagras endast så länge det behövs.

7.8 Tidsfrister för hantering

Reklamationer hanteras så snabbt som möjligt, normalt inom 7–14 arbetsdagar från mottagandet. Under hög belastning/semester kan tiden bli något längre (se punkt 4.9).

7.9 Kostnader och ersättning

Vid godkänd reklamation ersätter vi skäliga kostnader kopplade till felet (t.ex. returfrakt, reservdelar, reparation). Ingen ersättning lämnas för indirekta kostnader såsom produktionsbortfall, förlorad inkomst eller följdskador, utöver vad som följer av tvingande lag.

7.10 Garanti

Om produkten omfattas av garanti framgår detta i produktbeskrivningen. Garantin gäller under den tid och på de villkor som anges för respektive produkt och ersätter inte lagstadgad reklamationsrätt utan gäller som ett frivilligt tillägg.

Garantin omfattar inte skador orsakade av felaktig användning, olyckor, yttre påverkan, bristande underhåll eller normalt slitage. För att utnyttja garanti krävs inköpsbevis (kvitto/order).

7.11 Produktansvar

RagnarBoard ansvarar för person- och sakskador orsakade av defekt produkt enligt Lag (1992:18) om ansvar för skada orsakad av produkter. Vid misstänkt produktfel som orsakat skada, kontakta oss omedelbart via e-post. Vi samarbetar med myndigheter vid behov av produktåterkallelse.

7.12 Bevisbörda och undersökningsskyldighet

Fel som visar sig inom sex (6) månader från leverans presumeras ha funnits vid köpet, om inte motsatsen bevisas. Efter sex månader har konsumenten bevisbördan för att felet förelåg vid leverans. Dokumentera därför felet så snart det upptäcks.

7.13 Kundens skyldigheter vid fel

Använd inte varan vidare efter att felet konstaterats. Fortsatt användning kan försvåra bedömning och medföra värdeminskning. Du ska möjliggöra retur eller inspektion för att vi ska kunna bedöma felet.

7.14 Tvist om felbedömning

Om parterna inte kan enas om huruvida ett fel föreligger kan ärendet prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller allmän domstol. Vi följer ARN:s rekommendationer.

7.15 Sammanfattning av konsumentens rättigheter

  • Reklamation kan göras inom tre (3) år.

  • Fel inom sex (6) månader antas vara ursprungliga.

  • Vid fel har du rätt till reparation, omleverans, prisavdrag eller hävning.

  • Alla skäliga kostnader vid godkänd reklamation täcks av säljaren.

  • Garanti är ett frivilligt tillägg och inskränker inte lagstadgade rättigheter.

7.16 Kontakt för reklamation och garantiärenden

Skicka reklamation/garantiärende till: info@ragnarboard.se.

Vi svarar normalt inom 1–3 arbetsdagar. Ange alltid ordernummer och tydlig felbeskrivning.

8. MÖJLIGHETER TILL RÄTTSLIG PRÖVNING

8.1 Allmänt

RagnarBoard strävar efter att alla kunder ska vara helt nöjda med både produkter och service. Om du upplever problem med en produkt, leverans eller bemötande ber vi dig i första hand kontakta oss direkt för att försöka lösa situationen på ett snabbt och smidigt sätt.

Om en tvist ändå skulle uppstå, finns det flera alternativ för rättslig prövning enligt svensk och europeisk konsumenträtt.

8.2 Intern hantering och kontakt

Eventuella klagomål, reklamationer eller tvister ska i första hand skickas via e-post till info@ragnarboard.se. Ange alltid ordernummer, namn, kontaktuppgifter och en tydlig beskrivning av ärendet. Vi bekräftar mottagandet och återkommer med svar så snart som möjligt, normalt inom 1–3 arbetsdagar.

Vi behandlar alla klagomål seriöst och försöker alltid hitta en lösning som är förenlig med gällande lag och kundens rättigheter.

8.2a Intern hantering av klagomål

Vi tar alla klagomål på största allvar. Klagomål kan lämnas in skriftligen via e-post till info@ragnarboard.se. Ange alltid ordernummer, namn, kontaktuppgifter och en tydlig beskrivning av problemet.

Vid muntliga klagomål (t.ex. via telefon eller meddelande) försöker vi om möjligt lösa ärendet direkt. Om det inte går, dokumenteras klagomålet internt och du får skriftlig bekräftelse via e-post inom rimlig tid.

Alla inkomna klagomål hanteras individuellt och arkiveras i minst tre (3) år i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer. Vårt mål är att ge ett skriftligt svar inom 30 dagar från mottagandet.

Vi följer principen om transparens och rättvisa vid all klagomålshantering och strävar efter att alltid hitta en lösning i samråd med kunden innan ärendet går vidare till extern prövning (ARN eller domstol).

8.3 Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Om du som konsument inte är nöjd med vår hantering kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en opartisk prövning av tvisten. ARN:s beslut är rekommendationer, men RagnarBoard följer normalt deras riktlinjer och avgöranden.

Kontaktuppgifter till ARN:

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Box 174, 101 23 Stockholm

Webbplats: www.arn.se

E-post: arn@arn.se

För att ARN ska kunna pröva ärendet krävs att:

  • du först försökt lösa tvisten direkt med oss,

  • värdet på varan eller tvisten uppgår till minst 500 SEK,

  • ärendet anmäls inom ett år från det att du först klagade till företaget.

8.4 EU:s Online Dispute Resolution (ODR-plattform)

Om du gjort köpet via internet kan du även använda EU-kommissionens kostnadsfria plattform för tvistlösning online (ODR-plattformen). Plattformen gör det möjligt för konsumenter och företag att lösa tvister utan att gå till domstol.

Länk till ODR-plattformen: https://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid användning av plattformen anger du vår e-postadress: info@ragnarboard.se

8.5 Konsumentverket och Hallå Konsument

Du kan också få kostnadsfri rådgivning och information om dina rättigheter från Konsumentverket eller deras rådgivningstjänst Hallå Konsument.

Kontakt:

Hallå Konsument – Konsumentverkets rådgivningstjänst

Telefon: 0771-525 525

Webbplats: www.hallakonsument.se

8.6 Domstolsprövning

Om tvisten inte kan lösas genom ovanstående alternativ kan den prövas av svensk allmän domstol. RagnarBoards hemort är Bohus, och tvister ska normalt prövas av Göteborgs tingsrätt som första instans, om inte tvingande konsumenträtt föreskriver annat.

Vid tvist tillämpas alltid svensk lag och svensk domstol, om inte annat följer av EU-rätt eller tvingande konsumentskydd.

8.7 Kostnader vid tvist

Vid tvister i allmän domstol står vardera part normalt för sina egna kostnader, såvida inte domstolen beslutar annat. Vid prövning i ARN eller via ODR-plattformen är processen kostnadsfri för konsumenten.

8.8 Tvistförebyggande åtgärder

RagnarBoard arbetar proaktivt för att förebygga tvister genom tydlig produktinformation, transparent prissättning och snabb kundkommunikation. Om problem ändå uppstår är vårt mål att lösa ärendet direkt och rättvist utan att det behöver gå vidare till myndighet eller domstol.

9. ÖVRIGA BESTÄMMELSER

9.1 Immateriella rättigheter

Allt innehåll på webbplatsen www.ragnarboard.se, inklusive men inte begränsat till texter, logotyper, bilder, grafik, design, produktbeskrivningar och varumärken, tillhör RagnarBoard eller dess samarbetspartners och skyddas av svensk och internationell upphovsrättslagstiftning.

Ingen del av webbplatsens innehåll får kopieras, reproduceras, modifieras, distribueras eller publiceras utan skriftligt tillstånd från RagnarBoard. Otillåten användning kan leda till skadeståndsansvar.

9.2 Force majeure

RagnarBoard är befriad från ansvar för försening eller underlåtenhet att fullgöra sina åtaganden som beror på händelser utanför vår kontroll, såsom naturkatastrofer, brand, översvämning, krig, myndighetsåtgärder, strejk, pandemi, transportstörningar, elavbrott eller tekniska problem hos tredjepartsleverantör.

Vid force majeure förlängs leverans- och åtagandetider med den tid som hindret varar. Om situationen kvarstår i mer än 30 dagar har båda parter rätt att häva avtalet utan kompensation.

9.3 Ansvarsbegränsning

RagnarBoard ansvarar inte för indirekta skador, följdskador eller ekonomiska förluster såsom produktionsbortfall, inkomstförlust eller goodwillförlust, utöver vad som föreskrivs i tvingande lag.

Företagets totala ansvar för eventuella krav är alltid begränsat till det belopp kunden betalat för den aktuella produkten eller tjänsten, om inte annat följer av tvingande lagstiftning.

9.4 Giltighet och tolkning

Om någon del av dessa villkor skulle befinnas ogiltig eller inte kunna verkställas av domstol eller myndighet, påverkar det inte övriga bestämmelsers giltighet. De återstående delarna fortsätter att gälla i sin helhet.

Eventuella tolkningsfrågor av dessa villkor ska avgöras enligt svensk lag och rättspraxis.

9.5 Överlåtelse av avtal

RagnarBoard förbehåller sig rätten att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt dessa villkor till annan part, exempelvis vid företagsöverlåtelse. Kunden informeras i sådant fall via e-post eller webbplatsmeddelande. Kunden får inte utan skriftligt medgivande överlåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt avtalet till tredje part.

9.6 Kommunikation

All kommunikation mellan kunden och RagnarBoard sker huvudsakligen via e-post till info@ragnarboard.se. Viktig information och avtal bekräftas skriftligen via e-post. Kunden ansvarar för att uppge korrekt och aktuell e-postadress.

9.7 Personuppgifter

Behandlingen av personuppgifter regleras i separat dokument – Integritetspolicy – som beskriver hur vi samlar in, lagrar och använder personuppgifter enligt GDPR (EU 2016/679).

9.8 Språk och tillämplig lag

Dessa villkor är skrivna på svenska. Vid översättning till andra språk gäller alltid den svenska versionen i händelse av konflikt eller tolkningstvist.

På alla köp som görs via www.ragnarboard.se tillämpas svensk lag. Tvister prövas av svensk domstol enligt punkt 8.6 (Göteborgs tingsrätt).

9.9 Giltighetstid

Dessa villkor gäller från och med 2025.10.23 och ersätter alla tidigare versioner. Villkoren kan uppdateras eller ändras vid behov, varvid den senaste versionen alltid publiceras på webbplatsen.

10. ENSIDIG ÄNDRING AV VILLKOREN

10.1 Allmänt

RagnarBoard förbehåller sig rätten att när som helst ändra, uppdatera eller komplettera dessa allmänna villkor. Ändringar kan ske på grund av lagstiftning, teknisk utveckling, förändrade affärsprocesser, nya betalnings- eller leveransmetoder, eller andra relevanta skäl.

10.2 Publicering och information

Eventuella uppdateringar av villkoren publiceras alltid på vår webbplats www.ragnarboard.se. Den senaste versionen ersätter alla tidigare versioner. Datumet för den senaste uppdateringen framgår längst ner i dokumentet.

Kunder informeras om större ändringar via e-post, nyhetsbrev eller meddelande i kassan innan köpet slutförs, i enlighet med gällande lagstiftning och god affärssed.

10.3 Ikraftträdande

De ändrade villkoren träder i kraft från och med publiceringsdatumet på webbplatsen, om inte annat anges. Beställningar som lagts före publiceringsdatumet påverkas inte, utan omfattas av de villkor som gällde vid beställningstillfället.

10.4 Kundens godkännande

Genom att fortsätta använda webbplatsen efter att nya villkor publicerats, eller genom att genomföra ett nytt köp, anses kunden ha accepterat de uppdaterade villkoren. Kunden uppmanas därför att regelbundet läsa igenom villkoren för att hålla sig uppdaterad om eventuella förändringar.

10.5 Arkivering av tidigare versioner

RagnarBoard sparar tidigare versioner av villkoren i minst tre (3) år och tillhandahåller dem på begäran via e-post till info@ragnarboard.se. Detta säkerställer transparens och möjlighet till efterkontroll vid eventuella tvister.

10.6 Tillämplig lag

Ändringar av villkoren tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Tvister med anledning av ändringarna prövas enligt kapitel 8 (Möjligheter till rättslig prövning).

10.7 Senaste uppdatering

Dessa villkor uppdaterades senast: 2025.10.23

BILAGA I – DEFINITIONER

Följande begrepp används i dessa allmänna villkor och har den betydelse som anges nedan:

  • ”Företaget” eller ”Säljaren” – syftar på RagnarBoard (ägt och drivet av Balázs Hornyák, registrerad med F-skatt i Sverige) som erbjuder och säljer produkter via webbplatsen www.ragnarboard.se.

  • ”Webbplatsen” – RagnarBoards officiella e-handelsplattform där produkter visas, beställningar genomförs och betalning sker.

  • ”Kund” eller ”Köpare” – den fysiska eller juridiska person som gör en beställning via webbplatsen och därmed ingår avtal med företaget enligt dessa villkor.

  • ”Konsument” – en fysisk person som handlar för ändamål utanför sin närings- eller yrkesverksamhet, i enlighet med Konsumentköplagen (2022:260) och Distansavtalslagen (2005:59).

  • ”Näringsidkare” – en fysisk eller juridisk person som handlar inom ramen för sin affärs- eller yrkesverksamhet.

  • ”Produkt” eller ”Vara” – varje vara som erbjuds till försäljning på webbplatsen, inklusive tillbehör, anpassade produkter eller specialbeställningar.

  • ”Tjänst” – en kompletterande prestation, t.ex. montering, specialanpassning eller installation, som kan tillhandahållas i samband med köp av produkt.

  • ”Beställning” – kundens elektroniska köp av en eller flera produkter via webbplatsen, som bekräftas av säljaren.

  • ”Orderbekräftelse” – den e-post eller digitala bekräftelse som skickas till kunden efter slutförd beställning och som utgör bevis på att avtalet har ingåtts.

  • ”Avtal” – det juridiskt bindande köpeavtalet mellan kunden och RagnarBoard, baserat på dessa allmänna villkor, orderbekräftelsen och eventuella särskilda överenskommelser.

  • ”Ångerrätt” – kundens lagstadgade rätt att frånträda distansavtal inom 14 dagar från mottagandet av varan, enligt Distansavtalslagen.

  • ”Reklamation” – meddelande från kunden om att en produkt är felaktig eller inte motsvarar vad som avtalats, i syfte att få felet åtgärdat.

  • ”Garanti” – en frivillig utfästelse från säljaren eller tillverkaren om att åtgärda fel som uppstår inom en viss tidsperiod, utöver kundens lagstadgade rättigheter.

  • ”Personuppgifter” – all information som direkt eller indirekt kan identifiera en fysisk person, i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR – EU 2016/679).

  • ”Integritetspolicy” – separat dokument som beskriver hur företaget behandlar personuppgifter och kunddata i samband med köp och kommunikation.

  • ”Leverantör” – tredje part som levererar, producerar eller distribuerar produkter på uppdrag av RagnarBoard.

  • ”Fraktpartner” – logistikföretag som anlitas för transport av beställda produkter, för närvarande DHL.

  • ”Betalningsleverantör” – tredjepartsföretag som hanterar betalningar på uppdrag av RagnarBoard, t.ex. Klarna, Google Pay eller Shopify Payments.

  • ”Force majeure” – händelse utanför parternas kontroll som förhindrar fullgörande av avtalet, såsom naturkatastrof, krig, brand, strejk eller tekniskt avbrott.

  • ”Gällande lag” – svensk lagstiftning, inklusive Konsumentköplagen, Distansavtalslagen och GDPR, som tillämpas på alla köp via webbplatsen.

  • ”ARN” – Allmänna reklamationsnämnden, svensk statlig myndighet som prövar konsumenttvister utanför domstol.

  • ”ODR-plattformen” – EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning mellan konsumenter och företag, tillgänglig på https://ec.europa.eu/consumers/odr.

BILAGA II – LEVERANSVILLKOR

1. Allmänt

RagnarBoard levererar endast inom Sverige. Leverans sker via DHL enligt deras gällande transportvillkor. Vid beställning godkänner kunden dessa leveransvillkor i sin helhet.

Leveransen sker till den adress som kunden angivit i samband med beställningen. Kunden ansvarar för att adressuppgifterna är korrekta och fullständiga.

2. Fraktkostnad och fri frakt

Fraktkostnaden beräknas automatiskt i kassan och framgår innan beställningen bekräftas. Kostnaden inkluderar hantering, emballage och transport inom Sverige.

Fri frakt gäller vid beställningar över 999 SEK. RagnarBoard förbehåller sig rätten att ändra beloppsgränsen för fri frakt utan föregående avisering, vilket dock inte påverkar redan lagda beställningar.

3. Leveranssätt

Standardleverans sker via DHL.

Leverans sker normalt till ombud eller direkt hem, beroende på paketets vikt och volym. Kunden får ett meddelande via sms eller e-post när försändelsen finns att hämta.

4. Leveranstid

Beräknad leveranstid anges i kassan. Normalt levereras beställningar inom 2–5 arbetsdagar från orderbekräftelse, beroende på produktens tillgänglighet. Vid specialbeställningar eller tillfällig lagerbrist kan leveranstiden förlängas.

Under helgdagar, semesterperioder eller vid oförutsedda händelser (force majeure) kan leveranstiden bli längre. Kunden informeras alltid via e-post vid försening.

5. Delad leverans

Om en beställning innehåller flera produkter som inte kan skickas samtidigt, förbehåller sig RagnarBoard rätten att dela upp leveransen. Kunden debiteras endast en fraktkostnad, oavsett antal försändelser.

6. Leveransbekräftelse och spårning

När beställningen skickats får kunden en leveransbekräftelse via e-post med spårningslänk. Kunden kan följa försändelsen via DHLs spårningssida.

7. Ej uthämtad försändelse

Om kunden inte hämtar ut sitt paket inom angiven tid (normalt 7 dagar) returneras det automatiskt till RagnarBoard. För ej uthämtade försändelser debiteras en administrativ avgift om 150 SEK för att täcka frakt och hanteringskostnader. Detta gäller även vid fri frakt.

8. Transportansvar

RagnarBoard ansvarar för varan tills den överlämnats till kunden eller till dess att den hämtats ut från ombudet. Efter mottagandet övergår ansvaret till kunden.

Om paketet skadas under transport ska kunden omedelbart anmäla detta till DHL samt kontakta RagnarBoard via e-post (info@ragnarboard.se) inom 48 timmar från mottagandet. Skicka gärna bilder på skadan för snabbare hantering.

9. Leveransförsening

Vid leveransförsening kontaktas kunden via e-post. Kunden har rätt att häva köpet om leveransen försenas oskäligt länge, enligt Konsumentköplagen (2022:260). Om leverans inte kan ske på grund av force majeure gäller punkt 9.2 i huvudvillkoren.

10. Felaktig leverans

Om kunden fått fel produkt eller fel antal produkter ska detta omedelbart anmälas till RagnarBoard via e-post. Vi står för returfrakt och ny leverans vid bekräftat fel.

11. Leveransadress och mottagande

Leverans sker endast till adress inom Sverige. Leverans till företagsadress, ombud, paketbox eller hemadress är möjlig beroende på vald fraktmetod. Kunden ansvarar för att tillse att någon kan ta emot leveransen.

12. Äganderättsförbehåll

Produkten förblir RagnarBoards egendom tills full betalning mottagits. Vid obetald vara har företaget rätt att kräva varan åter.

13. Force majeure

Vid försening eller utebliven leverans på grund av händelser utanför vår kontroll (t.ex. strejk, pandemi, transportstörning eller extrema väderförhållanden) ansvarar vi inte för skada eller förlust som uppstår. I sådana fall informeras kunden så snart som möjligt, och leverans sker när hindret upphör.

Bilaga III – Betalningsvillkor

1. Betalningsförmedlare

Samtliga betalningar på www.ragnarboard.se hanteras säkert via Shopify Payments, som är vår auktoriserade betalningsförmedlare. Betaltjänsten uppfyller kraven enligt EU:s betaltjänstdirektiv (PSD2) och PCI DSS-certifiering för korttransaktioner. All kortdata hanteras krypterat via SSL och lagras aldrig av RagnarBoard.

2. Tillgängliga betalningsmetoder

Följande betalningsmetoder erbjuds i kassan:

  • Bankkort – Mastercard, Maestro, Visa, American Express (Amex)
    Kortbetalningar behandlas omedelbart. Transaktionen verifieras med 3D Secure för att säkerställa identitet och skydd mot obehörig användning.

  • Klarna
    Möjlighet att betala direkt, senare eller dela upp köpet. Kreditprövning kan utföras av Klarna Bank AB (publ), org.nr 556737-0431. Villkoren finns på www.klarna.com/se/villkor.

3. Betalningssäkerhet

Alla betalningar sker krypterat och skyddas mot obehörig åtkomst. Shopify Payments följer gällande säkerhetsstandarder (PCI DSS, SSL/TLS) och uppfyller kraven för Strong Customer Authentication (SCA) enligt EU:s PSD2-direktiv.

4. Valuta och avgifter

Alla priser och betalningar anges i svenska kronor (SEK) inklusive 25 % moms, om inte annat anges. Inga extra avgifter tas ut av RagnarBoard för någon betalningsmetod. Eventuella räntor, påminnelseavgifter eller kreditkostnader från t.ex. Klarna regleras direkt av den respektive betalningsleverantören.

5. Behandling av personuppgifter

Vid betalning överförs endast nödvändiga person- och transaktionsuppgifter till Shopify Payments och respektive betalningsleverantör. Behandlingen sker enligt artikel 6.1 (b) och (f) i GDPR för att fullgöra avtalet och förhindra bedrägerier. RagnarBoard lagrar inte kortuppgifter.

6. Återbetalning

Vid godkänd ångerrätt eller reklamation sker återbetalning genom samma betalningsmetod som användes vid köpet. Ingen avgift tas ut för återbetalning. Tidsram för återbetalning framgår av kapitel 6 i de allmänna villkoren.

7. Kontakt vid betalningsfrågor

Om du har frågor om betalning, transaktion eller återbetalning, kontakta oss via e-post: info@ragnarboard.se. Vi svarar inom 1–3 arbetsdagar och vid behov vidarebefordrar ärendet till Shopify Payments för granskning.

Senast uppdaterad: 25 oktober 2025

BILAGA IV – ÅNGERBLANKETT

Om du vill utöva din ångerrätt enligt Distansavtalslagen (2005:59), kan du använda denna standardblankett. Du behöver inte använda just denna mall, men den innehåller alla uppgifter som krävs enligt lag.

ÅNGERBLANKETT

– Till: RagnarBoard

Adress: Elysörvägen 3, 445 32 Bohus, Sverige

E-post: info@ragnarboard.se

– Jag/vi (fyll i kundens namn) meddelar härmed att jag/vi ångrar vårt köp enligt följande:

  • Ordernummer: ________________________

  • Produkt(er): ________________________

  • Beställningsdatum: ________________________

  • Mottagningsdatum: ________________________

– Namn på konsument(er): ________________________

– Adress: ________________________

– Postnummer och ort: ________________________

– Telefonnummer: ________________________

– E-postadress: ________________________

– Datum: ________________________

– Underskrift (endast om blanketten skickas i pappersform): ________________________

Du kan skicka blanketten via e-post till info@ragnarboard.se eller per post till ovanstående adress. Vi bekräftar mottagandet via e-post inom rimlig tid.

För snabbare hantering, ange alltid ditt ordernummer i ämnesraden.

BILAGA V – INFORMATION OM ÅNGERRÄTTEN

1. Din lagstadgade ångerrätt

Som konsument har du enligt Distansavtalslagen (2005:59) rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar utan att ange något skäl. Ångerfristen börjar löpa den dag du eller en person du utsett tar emot varan.

Om beställningen omfattar flera varor som levereras separat börjar ångerfristen gälla när den sista varan mottagits.

Du kan även ångra köpet mellan beställningsdagen och leveransdagen.

2. Hur du utövar ångerrätten

För att utöva din ångerrätt måste du meddela oss ditt beslut innan ångerfristen löpt ut. Du kan göra detta genom att:

Du kan använda vår standardblankett, men det är inte obligatoriskt – ett tydligt skriftligt meddelande räcker.

3. Följder av ånger

Om du ångrar köpet återbetalar vi hela köpesumman inklusive den ursprungliga fraktkostnaden (dock inte extra kostnader om du valt annat leveranssätt än standardfrakt). Återbetalning sker utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 14 dagar från den dag vi mottagit ditt meddelande om ånger.

Återbetalning sker med samma betalningsmetod som användes vid köpet, om inte annat särskilt överenskommits. Du debiteras inga avgifter för återbetalningen.

4. När sker återbetalningen?

Vi har rätt att vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan, eller tills du visat att varan har skickats tillbaka, beroende på vilket som sker först.

5. Retur av varor

Du ska returnera varan utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag du meddelade oss om att du utövar ångerrätten. Du står för returfrakten om inte annat anges.

Skicka varan till den adress som anges i våra leveransvillkor. Produkten ska returneras i väsentligen oförändrat skick och i originalförpackning om möjligt.

För din säkerhet rekommenderar vi att du använder spårbar försändelse (t.ex. DHL).

6. Undantag från ångerrätten

Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor och tjänster:

  • varor som tillverkats enligt kundens specifikationer eller som fått en tydlig personlig prägel,

  • varor som snabbt kan försämras eller blir för gamla (t.ex. livsmedel),

  • varor med bruten försegling av hygien- eller hälsoskäl (t.ex. produkter som varit i kontakt med kropp),

  • digitalt innehåll som levererats elektroniskt och där nedladdning eller användning redan påbörjats med kundens samtycke,

  • tjänster som fullgjorts helt efter kundens uttryckliga godkännande innan ångerfristen löpt ut.

7. Varan ska vara i oförändrat skick

Kunden ansvarar för eventuell värdeminskning som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion. Om varan använts på ett sätt som gått utöver vad som krävs för sådan kontroll kan ett avdrag göras på återbetalningen motsvarande värdeminskningen.

8. Ej uthämtade paket

Ej uthämtade paket betraktas inte som giltigt utnyttjande av ångerrätten. För outlösta försändelser debiteras en administrativ avgift på 250 SEK för att täcka retur- och hanteringskostnader (se även våra leveransvillkor).

9. Särskilda instruktioner

Vid ångerrättsretur: packa varan väl, inkludera ordernummer och kontaktuppgifter, och skicka till den returadress som anges i e-postbekräftelsen. Vi bekräftar mottagandet via e-post.

10. Kontakt vid frågor

Vid frågor om ångerrätten eller returprocessen, kontakta oss via e-post: info@ragnarboard.se

BILAGA VI – INFORMATION OM REKLAMATION OCH GARANTI

1. Reklamationsrätt enligt lag

Som konsument har du enligt Konsumentköplagen (2022:260) rätt att reklamera en vara som har fel eller brist. Denna rätt gäller i tre (3) år från den dag du mottog varan.

Ett fel föreligger om varan inte överensstämmer med avtalet, t.ex. om den:

  • inte fungerar enligt produktbeskrivningen,

  • inte motsvarar vad du rimligen kunnat förvänta dig,

  • är skadad vid leverans,

  • eller avviker från vad som överenskommits mellan parterna.

Om felet visar sig inom sex (6) månader från leverans antas det enligt lag ha funnits redan vid leveransen, om inte vi kan visa motsatsen.

2. Hur du reklamerar

Om du vill reklamera en vara, kontakta oss via e-post på info@ragnarboard.se och ange följande information:

  • Ordernummer

  • Produktnamn

  • Beskrivning av felet

  • Bilder eller video som visar felet (om möjligt)

Vi återkommer normalt inom 2–3 arbetsdagar med vidare instruktioner. Spara alltid kvittot eller orderbekräftelsen som bevis på köp.

3. Åtgärder vid godkänd reklamation

Vid godkänd reklamation kan följande åtgärder bli aktuella, i denna ordning:

  1. Reparation – vi reparerar varan utan kostnad.

  2. Ersättning – vi skickar en ny motsvarande produkt utan extra kostnad.

  3. Prisavdrag – vi återbetalar en del av köpesumman.

  4. Hävning – om felet är väsentligt, kan köpet hävas och hela beloppet återbetalas.

Eventuell retur sker kostnadsfritt vid godkänd reklamation.

4. Garanti

Om en särskild garanti gäller för en produkt anges detta i produktbeskrivningen. Om inget annat anges omfattas produkten inte av kommersiell garanti, utan endast av lagstadgad reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.

Garanti innebär att säljaren åtar sig att avhjälpa fel som uppstår inom en viss tid, utöver den lagstadgade reklamationsrätten. Garantivillkoren specificeras i så fall separat i samband med köpet.

5. Begränsningar

Reklamationsrätten och eventuell garanti omfattar inte:

  • normal förslitning eller åldrande,

  • fel som uppkommit genom oaktsamhet, felaktig användning eller yttre påverkan,

  • skador som uppstår vid montering, om instruktionerna inte följts,

  • eller skador som orsakats av fukt, värme eller mekanisk påverkan.

6. Reklamation av skadad försändelse

Om varan har skadats under transporten ska du anmäla detta till DHL omedelbart, och kontakta oss inom 24 timmar med fotodokumentation. Transportskador som inte anmäls i tid kan inte ersättas.

7. Returadress vid reklamation

RagnarBoard

Elysörvägen 3

445 32 Bohus

Sverige

8. Handläggningstid

Reklamationer behandlas så snabbt som möjligt. I normalfallet får du återkoppling inom 5 arbetsdagar och ärendet avslutas inom 14 dagar efter att vi mottagit varan.

9. Kostnader och ersättning

Vid godkänd reklamation ersätter vi eventuella fraktkostnader som du haft i samband med returen. Vid ogiltig reklamation (t.ex. om felet inte omfattas av lagen) står kunden själv för returfrakten.

10. Tvist och myndighetskontakt

Om du inte är nöjd med hur vi hanterat ditt reklamationsärende kan du vända dig till:

Vi följer alltid ARN:s rekommendationer i tvister.

11. Kontakt

Vid frågor om reklamation eller garanti, kontakta oss via e-post: info@ragnarboard.se

BILAGA VII – FÖRSÄLJNINGSVILLKOR VID DISTANSHANDEL

1. Allmänt

Dessa särskilda försäljningsvillkor gäller för alla köp som görs via distans – det vill säga via vår webbshop (ragnarboard.se), e-post eller andra digitala kommunikationskanaler. Villkoren kompletterar de allmänna villkoren och ska läsas tillsammans med dem.

2. Definition av distansavtal

Med distansavtal avses ett avtal som ingås utan att parterna träffas fysiskt, exempelvis vid köp via internet, e-post, sociala medier eller telefon. Lagen som reglerar dessa köp är Distansavtalslagen (2005:59).

3. Beställning

En beställning via webbplatsen blir bindande först när kunden slutfört köpet i kassan och mottagit en orderbekräftelse via e-post. Vid beställningar via e-post eller annan kanal anses beställningen bindande när RagnarBoard bekräftat mottagandet skriftligt.

RagnarBoard reserverar sig för eventuella tryckfel, prisändringar, slutförsäljning samt färgskillnader beroende på skärminställningar.

4. Kommunikation

All kommunikation mellan kund och RagnarBoard sker via e-post till info@ragnarboard.se. Vid behov kan kontakt ske via telefon, men bekräftelser och avtal skickas alltid skriftligt via e-post.

RagnarBoard har rätt att neka eller avbryta kommunikation som bedöms som kränkande, oseriös eller spam-relaterad.

5. Priser och avgifter

Alla priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms. Fraktkostnad tillkommer enligt gällande leveransvillkor. Vid felaktigt angivet pris i webbshoppen har RagnarBoard rätt att korrigera detta innan leverans sker. Kunden informeras alltid innan en sådan korrigering.

6. Avtalets giltighet

Avtalet anses ingånget när RagnarBoard skickar en skriftlig orderbekräftelse till kunden. Denna bekräftelse innehåller samtliga uppgifter om produkterna, pris, leverans och kontaktinformation.

Om en produkt inte längre finns tillgänglig förbehåller sig RagnarBoard rätten att annullera beställningen och återbetala eventuellt inbetalat belopp.

7. Distansavtal och ångerrätt

Kunden har rätt att ångra köpet enligt ångerreglerna i Bilaga V. Ångerrätten gäller endast för privatpersoner, inte för företag eller organisationer som handlar i näringsverksamhet.

8. Behandling av personuppgifter

Vid beställning via distanshantering behandlas kundens personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy och Dataskyddsförordningen (GDPR). Personuppgifter används endast för orderhantering, leverans och kundservice, och lämnas inte vidare till tredje part utan laglig grund.

9. Kommunikation via sociala medier

Vid beställningar som initieras via sociala medier (t.ex. Instagram, Facebook, Messenger) gäller samma rättigheter och skyldigheter som vid webbköp. Slutgiltig bekräftelse skickas alltid via e-post för att säkerställa avtalets giltighet.

10. Tillgänglighet och svarstider

RagnarBoard strävar efter att besvara kundförfrågningar inom 24–48 timmar under vardagar. Vid semester, helgdagar eller särskilda omständigheter (t.ex. resor, sjukdom eller driftstörningar) kan svarstiden vara längre. Information om sådana tillfälliga avbrott meddelas via webbplatsens startsida.

11. Giltighet och ändringar

Dessa försäljningsvillkor gäller från och med [ange datum] och kan komma att ändras utan föregående meddelande. Ändringar påverkar dock inte redan bekräftade beställningar.

12. Kontakt

Vid frågor gällande distanshandel eller beställningsprocessen, kontakta oss via e-post: info@ragnarboard.se

Skriv din text här…

BILAGA VIII – FÖRSÄLJNINGSVILLKOR I BUTIK ELLER SHOWROOM

1. Allmänt

Dessa villkor gäller vid köp som sker i RagnarBoards eventuella framtida butik, showroom eller annan fysisk försäljningsplats i Sverige. Villkoren kompletterar de allmänna köpvillkoren men skiljer sig i vissa delar från reglerna för distanshandel.

2. När avtalet ingås

Vid köp i butik eller showroom anses avtalet ingånget i samma stund som kunden betalar varan, antingen kontant eller via kortbetalning, Swish eller annan tillgänglig betalningsmetod på plats. Kvittot fungerar som bevis på köpet och ska sparas för reklamation och garantiärenden.

3. Ångerrätt

Vid köp i fysisk butik gäller ingen lagstadgad ångerrätt enligt Distansavtalslagen, eftersom köpet sker på plats där kunden haft möjlighet att granska varan. Eventuell öppet köp eller bytesrätt erbjuds endast om detta uttryckligen anges vid köpet och framgår av kvittot.

RagnarBoard kan i vissa fall erbjuda frivillig bytesrätt inom 14 dagar, under förutsättning att varan är oanvänd, oskadad och returneras i originalförpackning tillsammans med kvitto. Detta är dock ingen lagstadgad rättighet utan en serviceåtgärd.

4. Reklamationsrätt

För varor som köpts i butik gäller samma lagstadgade reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen (2022:260) som vid distanshandel. Kunden har rätt att reklamera en defekt vara inom tre (3) år från köpet. Kvittot krävs som bevis på köp.

5. Betalning i butik

Betalning sker med kort, Swish eller annan kontaktlös betalningsmetod som erbjuds på plats. RagnarBoard tar inte emot kontanter. Betalningen hanteras via certifierade betalningsleverantörer (t.ex. Zettle, Klarna eller Swish Handel) med SSL-kryptering.

6. Leverans från butik

Vid köp av större produkter som inte kan tas med direkt (t.ex. beställningsvaror eller specialtillverkade produkter) sker leverans enligt överenskommelse. Leveransvillkoren motsvarar de som anges i våra leveransvillkor.

7. Specialtillverkade produkter

För produkter som tillverkas efter kundens önskemål eller med personlig anpassning gäller ingen ångerrätt eller bytesrätt, varken vid distansköp eller butiksköp. Detta gäller även varor med kundspecifik gravyr, färg eller mått.

8. Ansvar och skador

Kunden ansvarar för att kontrollera varan vid köptillfället. Efter att varan har överlämnats till kunden bär kunden ansvaret för eventuella skador som uppstår på grund av transport, hantering eller förvaring, såvida inte annat särskilt avtalats.

9. Reklamation i butik

Vid reklamation ska kunden uppvisa kvitto och varan i butiken eller kontakta info@ragnarboard.se för vidare instruktioner. Reklamation behandlas enligt reglerna i Bilaga VI – Reklamation och garanti.

10. Tvist

Eventuella tvister mellan RagnarBoard och kunden som avser butiksköp hanteras enligt svensk lag och kan prövas av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller svensk domstol. Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.

11. Kontakt

Vid frågor om köp i butik eller showroom, kontakta oss via e-post: info@ragnarboard.se

BILAGA IX – SÄRSKILDA VILLKOR FÖR FÖRETAGSKUNDER

1. Allmänt

Dessa särskilda villkor gäller för köp som görs av juridiska personer, företag, organisationer eller andra som handlar inom ramen för näringsverksamhet. Vid sådana köp tillämpas Köplagen (1990:931) i stället för Konsumentköplagen. Distansavtalslagen (2005:59) gäller inte för företagskunder.

2. Avtalsparter

Avtalet anses ingånget när RagnarBoard skriftligen bekräftat kundens beställning via e-post. Kunden ansvarar för att korrekta uppgifter (företagsnamn, organisationsnummer, leveransadress och faktureringsadress) anges vid beställning.

3. Pris och betalningsvillkor

Alla priser anges i svenska kronor (SEK) exklusive moms om inte annat uttryckligen anges. Vid fakturering gäller betalningsvillkor enligt överenskommelse, normalt 10 dagar netto. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635).

RagnarBoard äger rätt att begära förskottsbetalning vid specialtillverkade beställningar eller nya företagskunder utan tidigare kreditvärdering.

4. Leverans och riskövergång

Leverans sker enligt överenskommelse. Risken för varan övergår till kunden när varan överlämnas till transportör eller hämtas av kunden själv. RagnarBoard ansvarar inte för transportskador efter att varan lämnats till fraktbolaget.

5. Reklamation

Företagskunder ska undersöka varan vid mottagandet. Eventuella synliga fel ska reklameras omedelbart, dock senast inom 7 dagar från leverans. Dolda fel ska reklameras skriftligen utan dröjsmål efter att de upptäckts, dock senast inom 30 dagar.

Vid försenad reklamation förlorar kunden rätten att åberopa felet.

6. Garanti

Om särskild garanti erbjuds för en produkt gäller de villkor som anges i produktinformationen eller på fakturan. Om ingen garanti anges gäller endast Köplagens regler om fel i vara.

7. Ansvarsbegränsning

RagnarBoards ansvar för skada eller förlust som uppstår i samband med leverans eller produktfel är begränsat till det belopp som motsvarar varans inköpspris. RagnarBoard ansvarar inte för indirekta skador, utebliven vinst, driftstopp, dataförlust eller annan följdskada.

8. Specialtillverkade produkter

Vid specialtillverkning enligt kundens specifikation gäller att avbeställning inte kan ske efter att produktionen påbörjats. Kunden är skyldig att betala för de faktiska kostnader som uppstått till dess.

9. Avbeställning och retur

Ångerrätt eller fri retur gäller inte för företagskunder. Eventuell avbeställning måste ske innan ordern behandlas, och kräver skriftligt godkännande från RagnarBoard. Godkända returer krediteras endast efter mottagen och inspekterad vara.

10. Tvist

Vid tvist mellan företagskund och RagnarBoard gäller svensk lag, och tvisten avgörs av allmän domstol i Sverige med Göteborgs tingsrätt som första instans.

11. Force majeure

RagnarBoard ansvarar inte för underlåtenhet att fullgöra sina åtaganden om detta beror på omständigheter utanför företagets kontroll, såsom naturkatastrofer, strejk, pandemi, importrestriktioner, transportstörningar, myndighetsbeslut eller tekniska problem hos leverantör.

12. Kontakt

Vid frågor om företagsbeställningar, kontakta oss via e-post: info@ragnarboard.se