1. WEBBSHOPPENS UPPGIFTER
1.1 Företagsuppgifter
Företagsnamn: RagnarBoard (enskild firma)
Organisationsnummer: 970711-0210
Momsregistreringsnummer (VAT-nummer): SE970711021001
F-skatt: Registrerad för F-skatt hos Skatteverket
Ansvarig person: Balázs Hornyák
Adress: Elysörvägen 3, 445 32 Bohus, Sverige
E-post: info@ragnarboard.se
Webbplats: www.ragnarboard.se
RagnarBoard bedriver e-handel enligt svensk rätt och säljer handgjorda produkter – främst skärbrädor och relaterade tillbehör – till konsumenter inom Sverige.
1.2 Kontakt och kommunikation
All kundkommunikation som rör beställningar, leveranser, reklamationer, ångerrätt och övriga ärenden sker i första hand via e-post på ovan angiven adress. Vi besvarar normalt förfrågningar inom 1–3 arbetsdagar (se även punkt 4.9 om särskilda omständigheter såsom semester eller resa).
Observera att vi för närvarande inte erbjuder kundtjänst via telefon; detta påverkar inte dina lagstadgade rättigheter.
1.3 Verksamhetens omfattning och geografiskt område
Försäljning och leverans sker endast inom Sverige. Beställningar för leverans utanför Sverige accepteras inte.
Se Bilaga II – Leveransvillkor för transportör och leveransregler.
1.4 Juridisk ställning och ansvar
RagnarBoard drivs som enskild firma registrerad för F-skatt. Avtalsparter är konsumenten (”du”) och näringsidkaren (RagnarBoard). Dessa villkor reglerar parternas rättigheter och skyldigheter vid köp, leverans, betalning, ångerrätt och reklamation enligt svensk tvingande konsumenträtt.
1.5 Officiella informationskanaler
Bindande information publiceras på webbplatsen och/eller meddelas via e-post. Marknadsföringsmaterial eller information från tredje part som inte publicerats av RagnarBoard är inte bindande.
1.6 Språk, valuta och moms
Kundkommunikation sker på svenska. Alla priser anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar 25 % mervärdesskatt (moms) om inte annat uttryckligen anges. Vi är momsregistrerade hos Skatteverket. Gällande pris är det som visas i kassan vid beställningstillfället (se även avsnitt 5.3 om prisändringar).
1.7 Integritet och personuppgifter
Personuppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR) och kompletterande svensk lag. Syften och rättslig grund framgår av vår Integritetspolicy. Vidareföring till betalningsförmedlare (t.ex. Shopify Payments / Stripe, Klarna, Swish) sker endast i den utsträckning som krävs för att kunna genomföra betalningen.
1.8 Klagomål och tvistlösning
Om du har synpunkter på vår hantering, kontakta oss via e-post. Om tvist uppstår som inte kan lösas direkt kan ärendet prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Du kan även använda EU:s ODR-plattform för tvistlösning online (se avsnitt 8).
1.9 Ansvarsbegränsning
RagnarBoard ansvarar inte för indirekta skador eller följdskador annat än i den utsträckning tvingande lag föreskriver. Produktansvar tillämpas i enlighet med gällande rätt (se avsnitt 7.7). Detta påverkar inte dina lagstadgade rättigheter enligt Konsumentköplagen (2022:260).
1.10 Tillgänglighet och driftinformation
Vid särskilda perioder (t.ex. semester, resa eller tillfälliga driftstörningar) kan handläggningstider förlängas. Information om sådana uppehåll publiceras i förväg på webbplatsen eller i kassan. Beställningar som tas emot under dessa perioder behandlas i turordning när ordinarie verksamhet återupptas (se även punkt 4.9).
1.11 Uppdateringar av uppgifter
Företags- och kontaktuppgifter kan uppdateras över tid. Den version som publiceras på webbplatsen och i dessa villkor gäller. Väsentliga ändringar meddelas via webbplatsen och/eller e-post.
2. TILLÄMPLIG LAGSTIFTNING
2.1 Allmänt
RagnarBoard bedriver sin verksamhet enligt svensk lagstiftning och är registrerad för F-skatt och moms hos Skatteverket. Alla avtal som ingås via webbplatsen regleras av svensk rätt, oavsett kundens hemvist inom Sverige. Vid tvist tillämpas svensk domstol och tvingande svenska konsumentskyddsregler.
2.2 Centrala lagar och förordningar
Följande lagar och regelverk ligger till grund för dessa allmänna villkor och RagnarBoards verksamhet:
Konsumentköplagen (2022:260) – reglerar köp av varor mellan näringsidkare och konsumenter. Anger rätt till reklamation, avhjälpande, prisavdrag och hävning vid fel.
Distansavtalslagen (2005:59) – reglerar köp via internet, telefon eller annan distanskommunikation. Fastställer konsumentens ångerrätt (14 dagar) och informationsskyldighet för e-handlare.
Lag (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster – anger krav på tydlig information, kontaktuppgifter och ansvar för innehåll på webbplatser.
Dataskyddsförordningen (EU) 2016/679 (GDPR) – reglerar behandling av personuppgifter. RagnarBoard följer denna samt kompletterande svensk lag (Lag (2018:218)).
Marknadsföringslagen (2008:486) – säkerställer att marknadsföring sker på ett ansvarsfullt och icke vilseledande sätt. RagnarBoard följer Konsumentverkets riktlinjer för e-handel och reklam.
Produktsäkerhetslagen (2004:451) – kräver att produkter som säljs till konsumenter är säkra och inte medför risk för hälsa eller säkerhet.
Prisinformationslagen (2004:347) – ställer krav på tydlig prisinformation inklusive moms och avgifter.
Lag (1992:18) om ansvar för skada orsakad av produkter – reglerar produktansvar för person- eller sakskada som orsakats av defekt produkt.
Skatteförfarandelagen (2011:1244) – reglerar företags skyldigheter avseende F-skatt, moms och redovisning gentemot Skatteverket.
2.3 Konsumentens grundläggande rättigheter
Som konsument har du alltid rätt till ett grundläggande skydd enligt tvingande lagstiftning. Dessa rättigheter kan inte begränsas genom avtal. Du har bland annat rätt till:
tydlig information innan köp (produkt, pris, leverans, ångerrätt, kontaktuppgifter),
ångerrätt vid distansköp inom 14 dagar (Distansavtalslagen),
reklamationsrätt i tre (3) år vid fel (Konsumentköplagen),
återbetalning vid hävning eller ånger inom lagstadgad tid,
säkert och lagligt skydd av dina personuppgifter (GDPR).
2.4 Företagets skyldigheter
RagnarBoard är som näringsidkare skyldig att:
tillhandahålla fullständig och korrekt kontaktinformation (se avsnitt 1),
informera konsumenten tydligt innan avtal sluts,
leverera felfri produkt inom avtalad tid,
hantera reklamationer och ångerrätt utan onödigt dröjsmål,
behandla personuppgifter säkert och enligt gällande lag,
redovisa moms och skatt i enlighet med Skatteförfarandelagen,
inte använda vilseledande marknadsföring eller otillbörliga avtalsvillkor.
2.5 Tillämplig domstol
Tvister mellan konsument och RagnarBoard ska i första hand lösas genom dialog. Om parterna inte kommer överens kan ärendet prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller allmän domstol i Sverige, med Göteborgs tingsrätt som första instans, såvida inte annat följer av tvingande konsumenträtt.
2.6 EU-rätt och internationell tillämplighet
Vid e-handel inom EU gäller relevanta konsumenträttsliga direktiv, särskilt:
Direktiv 2011/83/EU om konsumenträttigheter,
Direktiv 2005/29/EG om otillbörliga affärsmetoder,
Förordning (EU) 524/2013 om tvistlösning online (ODR-plattform).
RagnarBoard följer dessa bestämmelser i tillämpliga delar, men leverans sker endast till adresser inom Sverige.
2.7 Tillsyn och vägledning
Konsumentverket utövar tillsyn över e-handelsföretag i Sverige och publicerar rekommendationer för rättvis e-handel. RagnarBoard följer dessa riktlinjer samt tillämpliga beslut från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) när det gäller behandling av personuppgifter.
3. DOKUMENTETS INNEHÅLL
3.1 Syfte med dokumentet
Detta dokument (”Allmänna villkor”) beskriver de regler och villkor som gäller vid köp av produkter från RagnarBoard via webbplatsen www.ragnarboard.se. Syftet är att ge dig som kund fullständig och tydlig information om dina rättigheter och skyldigheter enligt svensk konsumenträtt, samt om våra skyldigheter som registrerad näringsidkare med F-skatt hos Skatteverket.
3.2 Tillämpningsområde
Dessa villkor gäller för alla beställningar, leveranser och avtal som ingås via RagnarBoards webbshop. Dokumentet gäller oavsett om beställningen görs via dator, mobil, surfplatta eller annan digital kanal som länkar till webbplatsen.
3.3 Dokumentets uppbyggnad
Villkoren är uppdelade i tio (10) huvudkapitel och nio (9) bilagor (Bilagor I–IX). Varje kapitel behandlar ett specifikt ämne, och bilagorna innehåller fördjupad information, mallar och särskilda regler.
3.4 Kapitlens innehåll
Kapitel 1: Webbshopens uppgifter – företagsinformation, kontaktuppgifter, ansvar och tillgänglighet.
Kapitel 2: Tillämplig lagstiftning – vilka lagar som reglerar e-handel, konsumenträtt, personuppgifter och reklamation.
Kapitel 3: Dokumentets innehåll – hur dessa villkor är uppbyggda och vad de omfattar.
Kapitel 4: Inledande bestämmelser – generella regler för kommunikation, språk, giltighet, driftavbrott och dokumenthierarki.
Kapitel 5: Detaljerade köpvillkor – beställningsprocess, priser, betalning, leverans, orderändringar och felaktig information.
Kapitel 6: Information om ångerrätt och dess tillämpning – konsumentens rätt att ångra köp, undantag, returförfarande, återbetalning och bevisbörda.
Kapitel 7: Information om felansvar, produktansvar och garanti – reklamation, garanti, åtgärder och ansvarsfördelning.
Kapitel 8: Möjligheter till rättslig prövning – tvistlösning, Allmänna reklamationsnämnden (ARN), ODR-plattform och svensk domstol.
Kapitel 9: Övriga bestämmelser – force majeure, immateriella rättigheter, giltighet och överlåtelse.
Kapitel 10: Ändring av villkor – hur vi uppdaterar eller ändrar dessa villkor och när ändringar träder i kraft.
3.5 Bilagor (kompletterande dokument)
Utöver huvudkapitlen finns nio (9) bilagor som utgör en integrerad del av dessa villkor och innehåller praktisk och juridisk information för specifika situationer:
Bilaga I: Definitioner – centrala begrepp och juridiska termer.
Bilaga II: Leveransvillkor – transportör, leveranstider, fri frakt-gräns och riskövergång.
Bilaga III: Betalningsvillkor – betalningsalternativ (kort, Swish, Klarna) och säkerhet.
Bilaga IV: Ångerblankett – mall för att utöva ångerrätten (14 dagar).
Bilaga V: Information om ångerrätt – lagtext och förklaringar enligt Distansavtalslagen.
Bilaga VI: Information om reklamation och garanti – rätt till avhjälpande och kompensation.
Bilaga VII: Villkor för distansförsäljning via e-post, telefon eller annan kommunikation.
Bilaga VIII: Villkor för köp i fysisk butik eller showroom.
Bilaga IX: Särskilda villkor för företagskunder (icke-konsumenter).
3.6 Hur dokumentet används
Dokumentet kan läsas både som helhet eller per avsnitt. I den vänstra kolumnen finns en klickbar innehållsförteckning som gör att du snabbt kan navigera till respektive kapitel i den högra textkolumnen.
För juridiskt bindande information gäller alltid den version som är publicerad på webbplatsen vid beställningstillfället. Vid motstridighet mellan svensk lag och dessa villkor har svensk tvingande konsumenträtt företräde.
3.7 Version och giltighet
Denna version av de allmänna villkoren uppdaterades senast 22 oktober 2025 och gäller tills vidare. RagnarBoard förbehåller sig rätten att uppdatera villkoren vid behov (se även kapitel 10).
4. INLEDANDE BESTÄMMELSER
4.1 Syfte och omfattning
Dessa allmänna villkor gäller för samtliga köp, beställningar och leveranser som genomförs via RagnarBoards webbplats. Genom att genomföra ett köp bekräftar du att du tagit del av, förstått och accepterat villkoren i sin helhet. Villkoren utgör en del av det juridiskt bindande avtalet mellan konsumenten (”du”) och näringsidkaren (RagnarBoard).
Villkoren gäller även för kompletterande kommunikationskanaler (t.ex. e-post, kontaktformulär, sociala medier) när dessa används för att genomföra, bekräfta eller ändra en beställning.
4.2 När avtalet anses ingånget
Ett bindande avtal uppstår när du fullföljer betalningen i kassan och RagnarBoard bekräftar beställningen via e-post. Den automatiska orderbekräftelsen som skickas direkt efter köpet är ett mottagningskvitto men inte en slutlig bekräftelse på att avtalet är fullbordat.
Om uppenbart fel (t.ex. felskrivning i pris, lagersaldo eller tekniskt fel) inträffar förbehåller sig RagnarBoard rätten att korrigera felet innan leverans. Kunden informeras då utan onödigt dröjsmål och eventuell betalning återbetalas om beställningen annulleras.
4.3 Behörighet och åldersgräns
För att handla hos RagnarBoard måste du ha fyllt 18 år och vara behörig att ingå avtal. Genom att genomföra ett köp bekräftar du att du har juridisk rätt att ingå avtalet. Beställningar i annans namn utan tillstånd polisanmäls.
Om köp görs av minderårig (under 18 år) utan vårdnadshavares samtycke är avtalet ogiltigt enligt svensk lag.
4.4 Kommunikation och kundservice
Primär kontaktväg är e-post: info@ragnarboard.se. RagnarBoard strävar efter att besvara förfrågningar inom 1–3 arbetsdagar. Under högsäsong eller semesterperioder kan svarstiden vara något längre (se punkt 4.9).
All officiell information, orderbekräftelser, leveransmeddelanden, kvitton och eventuella fakturor skickas till den e-postadress som kunden angivit i samband med köpet. Kunden ansvarar för att uppgifterna är korrekta och uppdaterade. Elektronisk kommunikation anses mottagen när meddelandet gjorts tillgängligt för kunden.
4.5 Språk, valuta och priser
Avtalet och all kommunikation sker på svenska. Alla priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive mervärdesskatt (moms), om inte annat uttryckligen anges. Gällande pris är det som visas i kassan vid köptillfället.
Vid uppenbara skrivfel, systemfel eller tekniska avvikelser förbehåller sig RagnarBoard rätten att korrigera priset. Kunden informeras alltid innan korrigering sker och har då rätt att frånträda avtalet utan kostnad.
4.6 Kunduppgifter och kontosäkerhet
Kunden ansvarar för att angivna uppgifter (namn, adress, e-post, telefonnummer) är korrekta. Om ett kundkonto används är kunden ansvarig för att hålla sina inloggningsuppgifter säkra. RagnarBoard tar inte ansvar för obehörig åtkomst orsakad av svaga lösenord eller delade inloggningar.
4.7 Tekniska förutsättningar
För att kunna handla via webbplatsen krävs internetanslutning, en uppdaterad webbläsare och tillgång till e-post. RagnarBoard ansvarar inte för problem som beror på kundens egen tekniska utrustning, internetleverantör eller programvarukonfiguration.
4.8 Dokumenthierarki och tolkning
Dessa villkor ska läsas tillsammans med tillhörande bilagor, integritetspolicyn och eventuell särskild produktinformation. Vid konflikt mellan dokument gäller följande ordning:
tvingande svensk lag (t.ex. Konsumentköplagen, Distansavtalslagen),
dessa allmänna villkor,
kompletterande bilagor (Bilaga I–IX),
enskilda produktvillkor eller kampanjvillkor.
Vid oklarheter ska villkoren tolkas till konsumentens fördel enligt svensk rättspraxis.
4.9 Handläggning vid särskilda omständigheter
Under särskilda perioder, till exempel vid semester, resor, sjukdom eller tillfälliga driftstörningar, kan handläggning av beställningar och kundärenden tillfälligt fördröjas. Information om sådana uppehåll publiceras i förväg på webbplatsen eller i kassan. Beställningar som tas emot under dessa perioder behandlas i turordning när ordinarie verksamhet återupptas. Dina lagstadgade rättigheter, såsom ångerrätt och reklamationsrätt, påverkas inte av tillfällig fördröjning.
4.10 Force majeure
RagnarBoard är inte ansvarigt för underlåtenhet att fullgöra avtalet om det beror på omständigheter utanför företagets kontroll (t.ex. naturkatastrof, brand, krig, myndighetsbeslut, omfattande driftstörningar, leverantörsproblem eller sjukdom). Vid force majeure ska parterna informera varandra utan dröjsmål och tidsfrister skjuts upp tills hindret upphört.
4.11 Giltighet, version och arkivering
Villkoren gäller i den version som publicerats på webbplatsen vid beställningstillfället. Uppdateringar kan göras utan föregående avisering, men påverkar inte redan ingångna avtal. Vid väsentliga förändringar publiceras information på webbplatsen och/eller skickas via e-post.
Alla elektroniska beställningar, kvitton och fakturor arkiveras elektroniskt enligt Bokföringslagen (1999:1078) och Skatteförfarandelagen (2011:1244). Kunden kan begära kopia av sitt kvitto genom att kontakta kundtjänst.
Senast uppdaterad: 22 oktober 2025
5. DETALJERADE KÖPVILLKOR
5.1 Allmänt
Dessa köpvillkor gäller för alla beställningar som görs via www.ragnarboard.se. Genom att genomföra ett köp bekräftar du att du tagit del av och godkänner villkoren i sin helhet. Villkoren gäller både för varuköp och eventuella tjänster (t.ex. montering eller specialbeställning) som tillhandahålls av RagnarBoard.
5.2 Beställningsprocessen
Beställning sker via vår webbshop. För att slutföra en beställning behöver du:
välja önskad produkt och lägga den i varukorgen,
granska varukorgens innehåll och totala pris inklusive moms och frakt,
ange giltiga kunduppgifter (namn, adress, e-post och telefonnummer),
välja betalningsmetod (se Bilaga III – Betalningsvillkor),
läsa igenom och kryssa i rutan ”Jag har läst och godkänner köpvillkoren” innan du går vidare till betalning.
Du ansvarar för att angivna uppgifter är korrekta. RagnarBoard ansvarar inte för leveransförsening eller utebliven leverans om felet beror på felaktigt angivna kunduppgifter.
5.3 Orderbekräftelse
När du slutfört beställningen skickas en automatiskt genererad bekräftelse till den e-postadress du angivit. Bekräftelsen fungerar som ett mottagningskvitto. Först när RagnarBoard manuellt verifierat beställningen och produktens tillgänglighet blir avtalet juridiskt bindande.
RagnarBoard reserverar sig för slutförsäljning, tekniska fel och uppenbara skrivfel. Om en beställning inte kan genomföras kontaktas kunden via e-post och eventuell betalning återbetalas omgående.
5.4 Priser och moms
Samtliga priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive 25 % moms, om inte annat anges. Priserna gäller tills vidare och kan ändras utan föregående avisering. Det pris som gäller är det som visas i kassan vid beställningstillfället.
Eventuella erbjudanden, kampanjer och rabatter gäller under angiven tidsperiod och kan inte kombineras med andra rabatter om inte annat uttryckligen anges.
5.5 Prisändringar och uppdateringar
RagnarBoard förbehåller sig rätten att när som helst uppdatera priser, produktbeskrivningar och bilder utan föregående meddelande. Prisändringar kan bero på t.ex. valutaförändringar, leverantörspriser, materialkostnader eller fraktkostnader.
Om ett felaktigt pris har visats på webbplatsen på grund av tekniskt fel, systemproblem eller mänskligt misstag, har RagnarBoard rätt att korrigera priset i efterhand. Kunden informeras omgående och kan välja att godkänna det korrekta priset eller häva köpet utan kostnad.
5.6 Produktinformation och bilder
Vi strävar efter att ge så korrekt produktinformation som möjligt. Färgvariationer kan dock förekomma beroende på bildskärm, belysning och naturliga skillnader i trämaterial. Produktbilder är vägledande och mindre avvikelser kan förekomma utan att detta innebär fel i juridisk mening.
5.7 Betalning
Betalning sker via
betaltjänsten Shopify Payments kassan (se Bilaga III – Betalningsvillkor). Godkända betalningsmetoder inkluderar:
Kortbetalning (Visa, Mastercard m.fl.)
Klarna – ”Betala direkt”, ”Betala senare”, ”Dela upp”
Google Pay (via Shopify Payments)
ApplePay
Banköverföring, kontant betalning och postförskott accepteras inte. Betalningen måste godkännas innan beställningen behandlas. Vid betalningsfel eller misstänkt bedrägeri kan beställningen spärras eller annulleras utan förvarning. RagnarBoard följer GDPR och lämnar endast nödvändiga betalningsuppgifter till betaltjänstleverantören.
Enligt Bokföringslagen (1999:1078) och Skatteförfarandelagen (2011:1244) utfärdas ett elektroniskt kvitto/faktura via Shopify Payments eller Klarna som uppfyller Skatteverkets krav på kvittoskyldighet.
5.8 Leverans och frakt
Alla beställningar skickas med DHL som vår officiella logistikpartner.
DHL levererar normalt till närmaste DHL ServicePoint (ombud),
där du kan hämta ditt paket mot uppvisande av legitimation och avisering.
Normal leveranstid inom Sverige är 2–5 arbetsdagar från det att din beställning
har bekräftats och betalningen mottagits. Under högsäsong eller vid
oväntade förseningar hos DHL kan leveranstiden förlängas något.
Fraktkostnaden beräknas automatiskt i kassan baserat på beställningens totala vikt.
Vid köp över 999 SEK erbjuder vi fri frakt inom Sverige.
För leveranser till andra EU-länder tillkommer internationell fraktavgift
enligt DHL:s aktuella prislista.
5.9 Leveransbekräftelse och spårning
När din beställning har skickats får du ett e-postmeddelande med ett
DHL-spårningsnummer så att du kan följa din försändelse hela vägen
till utlämningsstället.
5.10 Ej uthämtade paket
Om ett paket inte hämtas ut inom DHL:s liggetid (vanligtvis 7 dagar)
returneras det automatiskt till oss. För ej uthämtade paket debiteras
en administrativ avgift på 149 SEK för att täcka retur- och hanteringskostnader.
5.11 Skadat gods
Om din försändelse är skadad vid mottagandet ska detta omedelbart anmälas
till både DHL och RagnarBoard via e-post till
support@ragnarboard.se.
Bifoga bilder på skadan och ditt ordernummer.
5.12 Försenad leverans
Om leveransen försenas mer än 14 dagar efter utlovad tidpunkt har du rätt
att häva köpet utan extra kostnad. RagnarBoard ansvarar dock inte för
förseningar som beror på omständigheter utanför vår kontroll
(force majeure), till exempel transportstrejk eller extrema väderförhållanden.
5.13 Reservationer
RagnarBoard reserverar sig för slutförsäljning, tryckfel, fel i teknisk information samt för färgavvikelser mellan produktbilder och verkliga produkter. Företaget förbehåller sig även rätten att neka en beställning vid misstanke om missbruk, bedrägeri eller tekniska fel.
5.14 Giltighet
Dessa köpvillkor gäller i sin nuvarande version från och med 22 oktober 2025. Ändringar av villkor tillämpas endast på beställningar som görs efter publiceringsdatumet. Tidigare beställningar påverkas inte.
6. INFORMATION OM ÅNGERRÄTT OCH DESS TILLÄMPNING
Viktig information: Bestämmelserna i detta avsnitt gäller endast för konsumenter (fysiska personer som handlar huvudsakligen för ändamål utanför näringsverksamhet). Företag, organisationer och andra juridiska personer omfattas inte av ångerrätten enligt Distansavtalslagen.
6.1 Konsumentens rätt att ångra köp (14 dagar)
Enligt Distansavtalslagen (2005:59) har du som konsument rätt att ångra ett distansköp inom 14 dagar från den dag du mottagit varan. Om beställningen avser flera varor som levereras separat, räknas fristen från den dag då den sista varan mottagits. Du kan även ångra köpet från beställningsdagen till dess att varan levererats.
6.2 Vem räknas som konsument?
Konsument är en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Köp som görs av företag (t.ex. med organisationsnummer, bolagsnamn eller momsnummer) omfattas inte av ångerrätten utan regleras i särskilda villkor (se Bilaga IX).
6.3 Undantag från ångerrätten
Ångerrätten gäller inte för varor och tjänster som:
inte är förtillverkade och tillverkats enligt dina specifika önskemål eller tydligt anpassats för dig (t.ex. måttbeställningar, gravyr, specialfinish),
av hygieniska eller hälsomässiga skäl inte kan återlämnas om förseglingen brutits,
snabbt kan försämras eller har kort hållbarhet,
efter leverans blandats med andra varor på ett sätt som gör dem omöjliga att skilja åt,
utgör digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium, om leveransen påbörjats med ditt uttryckliga samtycke och du erkänt att ångerrätten därmed förloras,
avser akuta tjänster som uttryckligen begärts av dig (t.ex. brådskande reparation) där tjänsten redan har fullgjorts.
När du bekräftar en specialbeställning (anpassad vara) samtycker du till att ångerrätten inte gäller för den aktuella varan.
6.4 Tidsfrister och hur de beräknas
Ångerfrist: 14 dagar från den dag du mottog varan (eller sista varan vid delleveranser).
Meddelandefrist: Du måste skicka ett tydligt meddelande om att du ångrar köpet inom 14 dagar.
Returfrist: Efter att du meddelat oss har du ytterligare 14 dagar på dig att skicka tillbaka varan.
Vid postförsändelse gäller poststämpelns datum och vid e-post gäller tidpunkten för sändning. Spara alltid bevis för att du skickat meddelandet i tid.
6.5 Hur du utövar ångerrätten
Skicka ett tydligt meddelande till oss via e-post: info@ragnarboard.se. Ange ordernummer, namn och kontaktuppgifter samt att du ångrar köpet. Du kan använda vår standardiserade ångerblankett i Bilaga IV – Ångerblankett (frivilligt, inte ett krav).
6.6 Bekräftelse och instruktion från RagnarBoard
När vi mottagit ditt meddelande bekräftar vi via e-post inom skälig tid och lämnar returadress och instruktioner (förpackning, märkning, spårbar försändelse, m.m.).
6.7 Returadress, emballage och skick
Returnera varan väl emballerad (helst i originalförpackning) för att undvika skador under transport. Du ansvarar för att varan är komplett med alla tillbehör som följde med. Vi rekommenderar spårbar försändelse – du ansvarar för varan tills den nått oss.
6.8 Returfrakt och kostnader
Vid ångerrätt står du som konsument normalt för returfraktens kostnad om inte annat uttryckligen avtalats. Vid fel eller skada som omfattas av reklamation (se kapitel 7) står RagnarBoard för returfrakten. Vi tar inte emot försändelser som skickas mot postförskott eller mottagarfrakt.
6.9 Varans skick och värdeminskning
Du får hantera varan för att fastställa dess egenskaper och funktion på samma sätt som i en fysisk butik. Om varan hanterats mer än nödvändigt kan vi göra avdrag för värdeminskning motsvarande den minskade försäljningsbarheten (t.ex. repor, användningsspår, saknat emballage).
6.10 Vad återbetalas vid ångerrätt?
Köpesumman för den returnerade varan återbetalas fullt ut. Ursprunglig frakt återbetalas om hela beställningen ångras (enligt lag). Om du valt en dyrare leveransmetod än standardfrakt återbetalas endast kostnaden för standardfrakt. Returfrakten ersätts normalt inte vid ångerrätt (endast vid fel enligt kapitel 7).
6.11 När sker återbetalning?
Återbetalning sker inom 14 dagar från den dag vi mottagit varan eller mottagit bevis på att du skickat den tillbaka – det som inträffar först. Vi kan hålla inne återbetalningen tills varan tagits emot för kontroll.
6.12 Hur sker återbetalning?
Återbetalning sker med samma betalningssätt som användes vid köpet (kort, Klarna, Google Pay) om inte annat uttryckligen avtalats. Inga extra avgifter tas ut för återbetalningen.
6.13 Ej uthämtad försändelse (ej ångerrätt)
Att inte hämta ut ett paket räknas inte som utövande av ångerrätten. Vi förbehåller oss rätten att ta ut en administrativ avgift (för närvarande 150 SEK) för retur- och hanteringskostnader när ett paket inte hämtas ut.
6.14 Fel eller skada vid leverans – inte ångerrätt
Om varan är skadad eller felaktig vid mottagande gäller reklamationsrätten enligt Konsumentköplagen (se kapitel 7). Meddela oss snarast via e-post och bifoga bilder samt ordernummer. I sådana fall står RagnarBoard för returfrakt och åtgärd (reparation, omleverans eller återbetalning).
6.15 Dokumentation vid retur (bevisning)
För att säkerställa en rättvis och spårbar hantering kan RagnarBoard dokumentera returförsändelser (foto/video) vid ankomst, enbart i bevisningssyfte vid tvist eller reklamation. Behandlingen sker enligt GDPR, artikel 6.1(b) och (f), samt Bokföringslagen. Materialet lagras endast så länge det krävs för att uppfylla rättsliga skyldigheter och delas inte med tredje part utan rättslig grund.
6.16 Praktiska exempel (förtydligande)
Exempel 1 – Du ångrar hela beställningen inom 14 dagar: Du får tillbaka varans pris och ursprunglig standardfrakt. Du betalar returfrakten.
Exempel 2 – Du ångrar en av flera varor: Du får tillbaka priset för den returnerade varan. Ursprunglig frakt återbetalas normalt inte vid delvis ånger.
Exempel 3 – Specialtillverkad vara (gravyr/mått): Ingen ångerrätt. Om det finns ett fel gäller reklamationsrätten (kapitel 7).
6.17 Kontakt för ånger och returer
Alla ånger- och returärenden hanteras via e-post: info@ragnarboard.se. Vi svarar normalt inom 1–3 arbetsdagar (längre under semesterperioder enligt punkt 4.9).
Senast uppdaterad: 22 oktober 2025
7. INFORMATION OM FELANSVAR, PRODUKTANSVAR OCH GARANTI
7.1 Allmänt
RagnarBoard följer Konsumentköplagen (2022:260), vilket innebär att du som konsument har rätt att reklamera en vara som är felaktig inom tre (3) år från leveransdatum. Ett fel föreligger om varan avviker från vad som avtalats, inte motsvarar produktbeskrivningen, saknar förväntad kvalitet eller inte fungerar för avsett ändamål. Alla produkter kontrolleras noggrant innan leverans, men om du ändå upptäcker ett fel ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt enligt nedan.
7.2 Vad räknas som fel?
varan överensstämmer inte med produktbeskrivningen eller specifikationen,
varan saknar egenskaper du rimligen kunnat förvänta dig,
varan levererats skadad eller ofullständig,
varan fungerar inte normalt eller avviker från vad som avtalats,
fel som uppstår inom tre år kan härledas till tillverkning, material eller konstruktion.
7.3 Vad räknas inte som fel?
naturliga variationer i färg/struktur (t.ex. träets ådring),
normalt slitage vid användning,
fel orsakade av felaktig användning, bristande skötsel eller yttre påverkan (vatten, värme, slag),
fel som uppstått efter att produkten modifierats av kund eller tredje part.
7.4 Reklamationsrättens omfattning (3 år)
Du har rätt att reklamera en felaktig vara inom tre (3) år från mottagandet. För att reklamationen ska gälla ska du meddela oss inom skälig tid efter att du upptäckt felet (normalt inom två månader). Efter tre år upphör reklamationsrätten.
7.5 Hur du reklamerar
Skicka ett mejl till info@ragnarboard.se och ange:
order- eller kvittonummer,
namn och kontaktuppgifter,
beskrivning av felet,
foto eller video som visar felet (om möjligt).
Vi bekräftar mottagandet via e-post inom skälig tid och ger instruktioner om retur/åtgärd.
7.6 Åtgärder vid godkänd reklamation
Vid godkänd reklamation tillämpas Konsumentköplagens ordning:
Reparation (avhjälpande): vi åtgärdar felet inom skälig tid utan oskälig kostnad,
Omleverans: ny felfri vara om reparation inte är möjlig,
Prisavdrag: om varken reparation eller omleverans är möjlig,
Hävning: vid väsentligt fel har du rätt att häva köpet och få full återbetalning.
Åtgärder sker utan kostnad för konsumenten (inkl. returfrakt) när felet bekräftats.
7.7 Retur och hantering vid reklamation
Returnera varan rengjord och säkert emballerad. Är varan skrymmande/tung ordnar vi upphämtning via DHL. Vi står för returfrakt vid godkänd reklamation. Returadress lämnas i samband med ärendet.
Vid ankomst dokumenterar vi varans skick (foto/video) enbart i bevisningssyfte för att säkerställa korrekt hantering och undvika tvist. Behandlingen sker enligt GDPR (art. 6.1 b/f) och materialet lagras endast så länge det behövs.
7.8 Tidsfrister för hantering
Reklamationer hanteras så snabbt som möjligt, normalt inom 7–14 arbetsdagar från mottagandet. Under hög belastning/semester kan tiden bli något längre (se punkt 4.9).
7.9 Kostnader och ersättning
Vid godkänd reklamation ersätter vi skäliga kostnader kopplade till felet (t.ex. returfrakt, reservdelar, reparation). Ingen ersättning lämnas för indirekta kostnader såsom produktionsbortfall, förlorad inkomst eller följdskador, utöver vad som följer av tvingande lag.
7.10 Garanti
Om produkten omfattas av garanti framgår detta i produktbeskrivningen. Garantin gäller under den tid och på de villkor som anges för respektive produkt och ersätter inte lagstadgad reklamationsrätt utan gäller som ett frivilligt tillägg.
Garantin omfattar inte skador orsakade av felaktig användning, olyckor, yttre påverkan, bristande underhåll eller normalt slitage. För att utnyttja garanti krävs inköpsbevis (kvitto/order).
7.11 Produktansvar
RagnarBoard ansvarar för person- och sakskador orsakade av defekt produkt enligt Lag (1992:18) om ansvar för skada orsakad av produkter. Vid misstänkt produktfel som orsakat skada, kontakta oss omedelbart via e-post. Vi samarbetar med myndigheter vid behov av produktåterkallelse.
7.12 Bevisbörda och undersökningsskyldighet
Fel som visar sig inom sex (6) månader från leverans presumeras ha funnits vid köpet, om inte motsatsen bevisas. Efter sex månader har konsumenten bevisbördan för att felet förelåg vid leverans. Dokumentera därför felet så snart det upptäcks.
7.13 Kundens skyldigheter vid fel
Använd inte varan vidare efter att felet konstaterats. Fortsatt användning kan försvåra bedömning och medföra värdeminskning. Du ska möjliggöra retur eller inspektion för att vi ska kunna bedöma felet.
7.14 Tvist om felbedömning
Om parterna inte kan enas om huruvida ett fel föreligger kan ärendet prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller allmän domstol. Vi följer ARN:s rekommendationer.
7.15 Sammanfattning av konsumentens rättigheter
Reklamation kan göras inom tre (3) år.
Fel inom sex (6) månader antas vara ursprungliga.
Vid fel har du rätt till reparation, omleverans, prisavdrag eller hävning.
Alla skäliga kostnader vid godkänd reklamation täcks av säljaren.
Garanti är ett frivilligt tillägg och inskränker inte lagstadgade rättigheter.
7.16 Kontakt för reklamation och garantiärenden
Skicka reklamation/garantiärende till: info@ragnarboard.se.
Vi svarar normalt inom 1–3 arbetsdagar. Ange alltid ordernummer och tydlig felbeskrivning.
8. MÖJLIGHETER TILL RÄTTSLIG PRÖVNING
8.1 Allmänt
RagnarBoard strävar efter att alla kunder ska vara helt nöjda med både produkter och service. Om du upplever problem med en produkt, leverans eller bemötande ber vi dig i första hand kontakta oss direkt för att försöka lösa situationen på ett snabbt och smidigt sätt.
Om en tvist ändå skulle uppstå, finns det flera alternativ för rättslig prövning enligt svensk och europeisk konsumenträtt.
8.2 Intern hantering och kontakt
Eventuella klagomål, reklamationer eller tvister ska i första hand skickas via e-post till info@ragnarboard.se. Ange alltid ordernummer, namn, kontaktuppgifter och en tydlig beskrivning av ärendet. Vi bekräftar mottagandet och återkommer med svar så snart som möjligt, normalt inom 1–3 arbetsdagar.
Vi behandlar alla klagomål seriöst och försöker alltid hitta en lösning som är förenlig med gällande lag och kundens rättigheter.
8.2a Intern hantering av klagomål
Vi tar alla klagomål på största allvar. Klagomål kan lämnas in skriftligen via e-post till info@ragnarboard.se. Ange alltid ordernummer, namn, kontaktuppgifter och en tydlig beskrivning av problemet.
Vid muntliga klagomål (t.ex. via telefon eller meddelande) försöker vi om möjligt lösa ärendet direkt. Om det inte går, dokumenteras klagomålet internt och du får skriftlig bekräftelse via e-post inom rimlig tid.
Alla inkomna klagomål hanteras individuellt och arkiveras i minst tre (3) år i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer. Vårt mål är att ge ett skriftligt svar inom 30 dagar från mottagandet.
Vi följer principen om transparens och rättvisa vid all klagomålshantering och strävar efter att alltid hitta en lösning i samråd med kunden innan ärendet går vidare till extern prövning (ARN eller domstol).
8.3 Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du som konsument inte är nöjd med vår hantering kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en opartisk prövning av tvisten. ARN:s beslut är rekommendationer, men RagnarBoard följer normalt deras riktlinjer och avgöranden.
Kontaktuppgifter till ARN:
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Box 174, 101 23 Stockholm
Webbplats: www.arn.se
E-post: arn@arn.se
För att ARN ska kunna pröva ärendet krävs att:
du först försökt lösa tvisten direkt med oss,
värdet på varan eller tvisten uppgår till minst 500 SEK,
ärendet anmäls inom ett år från det att du först klagade till företaget.
8.4 EU:s Online Dispute Resolution (ODR-plattform)
Om du gjort köpet via internet kan du även använda EU-kommissionens kostnadsfria plattform för tvistlösning online (ODR-plattformen). Plattformen gör det möjligt för konsumenter och företag att lösa tvister utan att gå till domstol.
Länk till ODR-plattformen: https://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid användning av plattformen anger du vår e-postadress: info@ragnarboard.se
8.5 Konsumentverket och Hallå Konsument
Du kan också få kostnadsfri rådgivning och information om dina rättigheter från Konsumentverket eller deras rådgivningstjänst Hallå Konsument.
Kontakt:
Hallå Konsument – Konsumentverkets rådgivningstjänst
Telefon: 0771-525 525
Webbplats: www.hallakonsument.se
8.6 Domstolsprövning
Om tvisten inte kan lösas genom ovanstående alternativ kan den prövas av svensk allmän domstol. RagnarBoards hemort är Bohus, och tvister ska normalt prövas av Göteborgs tingsrätt som första instans, om inte tvingande konsumenträtt föreskriver annat.
Vid tvist tillämpas alltid svensk lag och svensk domstol, om inte annat följer av EU-rätt eller tvingande konsumentskydd.
8.7 Kostnader vid tvist
Vid tvister i allmän domstol står vardera part normalt för sina egna kostnader, såvida inte domstolen beslutar annat. Vid prövning i ARN eller via ODR-plattformen är processen kostnadsfri för konsumenten.
8.8 Tvistförebyggande åtgärder
RagnarBoard arbetar proaktivt för att förebygga tvister genom tydlig produktinformation, transparent prissättning och snabb kundkommunikation. Om problem ändå uppstår är vårt mål att lösa ärendet direkt och rättvist utan att det behöver gå vidare till myndighet eller domstol.
9. ÖVRIGA BESTÄMMELSER
9.1 Immateriella rättigheter
Allt innehåll på webbplatsen www.ragnarboard.se, inklusive men inte begränsat till texter, logotyper, bilder, grafik, design, produktbeskrivningar och varumärken, tillhör RagnarBoard eller dess samarbetspartners och skyddas av svensk och internationell upphovsrättslagstiftning.
Ingen del av webbplatsens innehåll får kopieras, reproduceras, modifieras, distribueras eller publiceras utan skriftligt tillstånd från RagnarBoard. Otillåten användning kan leda till skadeståndsansvar.
9.2 Force majeure
RagnarBoard är befriad från ansvar för försening eller underlåtenhet att fullgöra sina åtaganden som beror på händelser utanför vår kontroll, såsom naturkatastrofer, brand, översvämning, krig, myndighetsåtgärder, strejk, pandemi, transportstörningar, elavbrott eller tekniska problem hos tredjepartsleverantör.
Vid force majeure förlängs leverans- och åtagandetider med den tid som hindret varar. Om situationen kvarstår i mer än 30 dagar har båda parter rätt att häva avtalet utan kompensation.
9.3 Ansvarsbegränsning
RagnarBoard ansvarar inte för indirekta skador, följdskador eller ekonomiska förluster såsom produktionsbortfall, inkomstförlust eller goodwillförlust, utöver vad som föreskrivs i tvingande lag.
Företagets totala ansvar för eventuella krav är alltid begränsat till det belopp kunden betalat för den aktuella produkten eller tjänsten, om inte annat följer av tvingande lagstiftning.
9.4 Giltighet och tolkning
Om någon del av dessa villkor skulle befinnas ogiltig eller inte kunna verkställas av domstol eller myndighet, påverkar det inte övriga bestämmelsers giltighet. De återstående delarna fortsätter att gälla i sin helhet.
Eventuella tolkningsfrågor av dessa villkor ska avgöras enligt svensk lag och rättspraxis.
9.5 Överlåtelse av avtal
RagnarBoard förbehåller sig rätten att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt dessa villkor till annan part, exempelvis vid företagsöverlåtelse. Kunden informeras i sådant fall via e-post eller webbplatsmeddelande. Kunden får inte utan skriftligt medgivande överlåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt avtalet till tredje part.
9.6 Kommunikation
All kommunikation mellan kunden och RagnarBoard sker huvudsakligen via e-post till info@ragnarboard.se. Viktig information och avtal bekräftas skriftligen via e-post. Kunden ansvarar för att uppge korrekt och aktuell e-postadress.
9.7 Personuppgifter
Behandlingen av personuppgifter regleras i separat dokument – Integritetspolicy – som beskriver hur vi samlar in, lagrar och använder personuppgifter enligt GDPR (EU 2016/679).
9.8 Språk och tillämplig lag
Dessa villkor är skrivna på svenska. Vid översättning till andra språk gäller alltid den svenska versionen i händelse av konflikt eller tolkningstvist.
På alla köp som görs via www.ragnarboard.se tillämpas svensk lag. Tvister prövas av svensk domstol enligt punkt 8.6 (Göteborgs tingsrätt).
9.9 Giltighetstid
Dessa villkor gäller från och med 2025.10.23 och ersätter alla tidigare versioner. Villkoren kan uppdateras eller ändras vid behov, varvid den senaste versionen alltid publiceras på webbplatsen.
10. ENSIDIG ÄNDRING AV VILLKOREN
10.1 Allmänt
RagnarBoard förbehåller sig rätten att när som helst ändra, uppdatera eller komplettera dessa allmänna villkor. Ändringar kan ske på grund av lagstiftning, teknisk utveckling, förändrade affärsprocesser, nya betalnings- eller leveransmetoder, eller andra relevanta skäl.
10.2 Publicering och information
Eventuella uppdateringar av villkoren publiceras alltid på vår webbplats www.ragnarboard.se. Den senaste versionen ersätter alla tidigare versioner. Datumet för den senaste uppdateringen framgår längst ner i dokumentet.
Kunder informeras om större ändringar via e-post, nyhetsbrev eller meddelande i kassan innan köpet slutförs, i enlighet med gällande lagstiftning och god affärssed.
10.3 Ikraftträdande
De ändrade villkoren träder i kraft från och med publiceringsdatumet på webbplatsen, om inte annat anges. Beställningar som lagts före publiceringsdatumet påverkas inte, utan omfattas av de villkor som gällde vid beställningstillfället.
10.4 Kundens godkännande
Genom att fortsätta använda webbplatsen efter att nya villkor publicerats, eller genom att genomföra ett nytt köp, anses kunden ha accepterat de uppdaterade villkoren. Kunden uppmanas därför att regelbundet läsa igenom villkoren för att hålla sig uppdaterad om eventuella förändringar.
10.5 Arkivering av tidigare versioner
RagnarBoard sparar tidigare versioner av villkoren i minst tre (3) år och tillhandahåller dem på begäran via e-post till info@ragnarboard.se. Detta säkerställer transparens och möjlighet till efterkontroll vid eventuella tvister.
10.6 Tillämplig lag
Ändringar av villkoren tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Tvister med anledning av ändringarna prövas enligt kapitel 8 (Möjligheter till rättslig prövning).
10.7 Senaste uppdatering
Dessa villkor uppdaterades senast: 2025.10.23
BILAGA I – DEFINITIONER
Följande begrepp används i dessa allmänna villkor och har den betydelse som anges nedan:
”Företaget” eller ”Säljaren” – syftar på RagnarBoard (ägt och drivet av Balázs Hornyák, registrerad med F-skatt i Sverige) som erbjuder och säljer produkter via webbplatsen www.ragnarboard.se.
”Webbplatsen” – RagnarBoards officiella e-handelsplattform där produkter visas, beställningar genomförs och betalning sker.
”Kund” eller ”Köpare” – den fysiska eller juridiska person som gör en beställning via webbplatsen och därmed ingår avtal med företaget enligt dessa villkor.
”Konsument” – en fysisk person som handlar för ändamål utanför sin närings- eller yrkesverksamhet, i enlighet med Konsumentköplagen (2022:260) och Distansavtalslagen (2005:59).
”Näringsidkare” – en fysisk eller juridisk person som handlar inom ramen för sin affärs- eller yrkesverksamhet.
”Produkt” eller ”Vara” – varje vara som erbjuds till försäljning på webbplatsen, inklusive tillbehör, anpassade produkter eller specialbeställningar.
”Tjänst” – en kompletterande prestation, t.ex. montering, specialanpassning eller installation, som kan tillhandahållas i samband med köp av produkt.
”Beställning” – kundens elektroniska köp av en eller flera produkter via webbplatsen, som bekräftas av säljaren.
”Orderbekräftelse” – den e-post eller digitala bekräftelse som skickas till kunden efter slutförd beställning och som utgör bevis på att avtalet har ingåtts.
”Avtal” – det juridiskt bindande köpeavtalet mellan kunden och RagnarBoard, baserat på dessa allmänna villkor, orderbekräftelsen och eventuella särskilda överenskommelser.
”Ångerrätt” – kundens lagstadgade rätt att frånträda distansavtal inom 14 dagar från mottagandet av varan, enligt Distansavtalslagen.
”Reklamation” – meddelande från kunden om att en produkt är felaktig eller inte motsvarar vad som avtalats, i syfte att få felet åtgärdat.
”Garanti” – en frivillig utfästelse från säljaren eller tillverkaren om att åtgärda fel som uppstår inom en viss tidsperiod, utöver kundens lagstadgade rättigheter.
”Personuppgifter” – all information som direkt eller indirekt kan identifiera en fysisk person, i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR – EU 2016/679).
”Integritetspolicy” – separat dokument som beskriver hur företaget behandlar personuppgifter och kunddata i samband med köp och kommunikation.
”Leverantör” – tredje part som levererar, producerar eller distribuerar produkter på uppdrag av RagnarBoard.
”Fraktpartner” – logistikföretag som anlitas för transport av beställda produkter, för närvarande DHL.
”Betalningsleverantör” – tredjepartsföretag som hanterar betalningar på uppdrag av RagnarBoard, t.ex. Klarna, Google Pay eller Shopify Payments.
”Force majeure” – händelse utanför parternas kontroll som förhindrar fullgörande av avtalet, såsom naturkatastrof, krig, brand, strejk eller tekniskt avbrott.
”Gällande lag” – svensk lagstiftning, inklusive Konsumentköplagen, Distansavtalslagen och GDPR, som tillämpas på alla köp via webbplatsen.
”ARN” – Allmänna reklamationsnämnden, svensk statlig myndighet som prövar konsumenttvister utanför domstol.
”ODR-plattformen” – EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning mellan konsumenter och företag, tillgänglig på https://ec.europa.eu/consumers/odr.
BILAGA II – LEVERANSVILLKOR
1. Allmänt
RagnarBoard levererar endast inom Sverige. Leverans sker via DHL enligt deras gällande transportvillkor. Vid beställning godkänner kunden dessa leveransvillkor i sin helhet.
Leveransen sker till den adress som kunden angivit i samband med beställningen. Kunden ansvarar för att adressuppgifterna är korrekta och fullständiga.
2. Fraktkostnad och fri frakt
Fraktkostnaden beräknas automatiskt i kassan och framgår innan beställningen bekräftas. Kostnaden inkluderar hantering, emballage och transport inom Sverige.
Fri frakt gäller vid beställningar över 999 SEK. RagnarBoard förbehåller sig rätten att ändra beloppsgränsen för fri frakt utan föregående avisering, vilket dock inte påverkar redan lagda beställningar.
3. Leveranssätt
Standardleverans sker via DHL.
Leverans sker normalt till ombud eller direkt hem, beroende på paketets vikt och volym. Kunden får ett meddelande via sms eller e-post när försändelsen finns att hämta.
4. Leveranstid
Beräknad leveranstid anges i kassan. Normalt levereras beställningar inom 2–5 arbetsdagar från orderbekräftelse, beroende på produktens tillgänglighet. Vid specialbeställningar eller tillfällig lagerbrist kan leveranstiden förlängas.
Under helgdagar, semesterperioder eller vid oförutsedda händelser (force majeure) kan leveranstiden bli längre. Kunden informeras alltid via e-post vid försening.
5. Delad leverans
Om en beställning innehåller flera produkter som inte kan skickas samtidigt, förbehåller sig RagnarBoard rätten att dela upp leveransen. Kunden debiteras endast en fraktkostnad, oavsett antal försändelser.
6. Leveransbekräftelse och spårning
När beställningen skickats får kunden en leveransbekräftelse via e-post med spårningslänk. Kunden kan följa försändelsen via DHLs spårningssida.
7. Ej uthämtad försändelse
Om kunden inte hämtar ut sitt paket inom angiven tid (normalt 7 dagar) returneras det automatiskt till RagnarBoard. För ej uthämtade försändelser debiteras en administrativ avgift om 150 SEK för att täcka frakt och hanteringskostnader. Detta gäller även vid fri frakt.
8. Transportansvar
RagnarBoard ansvarar för varan tills den överlämnats till kunden eller till dess att den hämtats ut från ombudet. Efter mottagandet övergår ansvaret till kunden.
Om paketet skadas under transport ska kunden omedelbart anmäla detta till DHL samt kontakta RagnarBoard via e-post (info@ragnarboard.se) inom 48 timmar från mottagandet. Skicka gärna bilder på skadan för snabbare hantering.
9. Leveransförsening
Vid leveransförsening kontaktas kunden via e-post. Kunden har rätt att häva köpet om leveransen försenas oskäligt länge, enligt Konsumentköplagen (2022:260). Om leverans inte kan ske på grund av force majeure gäller punkt 9.2 i huvudvillkoren.
10. Felaktig leverans
Om kunden fått fel produkt eller fel antal produkter ska detta omedelbart anmälas till RagnarBoard via e-post. Vi står för returfrakt och ny leverans vid bekräftat fel.
11. Leveransadress och mottagande
Leverans sker endast till adress inom Sverige. Leverans till företagsadress, ombud, paketbox eller hemadress är möjlig beroende på vald fraktmetod. Kunden ansvarar för att tillse att någon kan ta emot leveransen.
12. Äganderättsförbehåll
Produkten förblir RagnarBoards egendom tills full betalning mottagits. Vid obetald vara har företaget rätt att kräva varan åter.
13. Force majeure
Vid försening eller utebliven leverans på grund av händelser utanför vår kontroll (t.ex. strejk, pandemi, transportstörning eller extrema väderförhållanden) ansvarar vi inte för skada eller förlust som uppstår. I sådana fall informeras kunden så snart som möjligt, och leverans sker när hindret upphör.
Bilaga III – Betalningsvillkor
1. Betalningsförmedlare
Samtliga betalningar på www.ragnarboard.se hanteras säkert via Shopify Payments, som är vår auktoriserade betalningsförmedlare. Betaltjänsten uppfyller kraven enligt EU:s betaltjänstdirektiv (PSD2) och PCI DSS-certifiering för korttransaktioner. All kortdata hanteras krypterat via SSL och lagras aldrig av RagnarBoard.
2. Tillgängliga betalningsmetoder
Följande betalningsmetoder erbjuds i kassan:
Bankkort – Mastercard, Maestro, Visa, American Express (Amex)
Kortbetalningar behandlas omedelbart. Transaktionen verifieras med 3D Secure för att säkerställa identitet och skydd mot obehörig användning.
Klarna
Möjlighet att betala direkt, senare eller dela upp köpet. Kreditprövning kan utföras av Klarna Bank AB (publ), org.nr 556737-0431. Villkoren finns på www.klarna.com/se/villkor.
3. Betalningssäkerhet
Alla betalningar sker krypterat och skyddas mot obehörig åtkomst. Shopify Payments följer gällande säkerhetsstandarder (PCI DSS, SSL/TLS) och uppfyller kraven för Strong Customer Authentication (SCA) enligt EU:s PSD2-direktiv.
4. Valuta och avgifter
Alla priser och betalningar anges i svenska kronor (SEK) inklusive 25 % moms, om inte annat anges. Inga extra avgifter tas ut av RagnarBoard för någon betalningsmetod. Eventuella räntor, påminnelseavgifter eller kreditkostnader från t.ex. Klarna regleras direkt av den respektive betalningsleverantören.
5. Behandling av personuppgifter
Vid betalning överförs endast nödvändiga person- och transaktionsuppgifter till Shopify Payments och respektive betalningsleverantör. Behandlingen sker enligt artikel 6.1 (b) och (f) i GDPR för att fullgöra avtalet och förhindra bedrägerier. RagnarBoard lagrar inte kortuppgifter.
6. Återbetalning
Vid godkänd ångerrätt eller reklamation sker återbetalning genom samma betalningsmetod som användes vid köpet. Ingen avgift tas ut för återbetalning. Tidsram för återbetalning framgår av kapitel 6 i de allmänna villkoren.
7. Kontakt vid betalningsfrågor
Om du har frågor om betalning, transaktion eller återbetalning, kontakta oss via e-post: info@ragnarboard.se. Vi svarar inom 1–3 arbetsdagar och vid behov vidarebefordrar ärendet till Shopify Payments för granskning.
Senast uppdaterad: 25 oktober 2025
BILAGA IV – ÅNGERBLANKETT
Om du vill utöva din ångerrätt enligt Distansavtalslagen (2005:59), kan du använda denna standardblankett. Du behöver inte använda just denna mall, men den innehåller alla uppgifter som krävs enligt lag.
ÅNGERBLANKETT
– Till: RagnarBoard
Adress: Elysörvägen 3, 445 32 Bohus, Sverige
E-post: info@ragnarboard.se
– Jag/vi (fyll i kundens namn) meddelar härmed att jag/vi ångrar vårt köp enligt följande:
Ordernummer: ________________________
Produkt(er): ________________________
Beställningsdatum: ________________________
Mottagningsdatum: ________________________
– Namn på konsument(er): ________________________
– Adress: ________________________
– Postnummer och ort: ________________________
– Telefonnummer: ________________________
– E-postadress: ________________________
– Datum: ________________________
– Underskrift (endast om blanketten skickas i pappersform): ________________________
Du kan skicka blanketten via e-post till info@ragnarboard.se eller per post till ovanstående adress. Vi bekräftar mottagandet via e-post inom rimlig tid.
För snabbare hantering, ange alltid ditt ordernummer i ämnesraden.
BILAGA V – INFORMATION OM ÅNGERRÄTTEN
1. Din lagstadgade ångerrätt
Som konsument har du enligt Distansavtalslagen (2005:59) rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar utan att ange något skäl. Ångerfristen börjar löpa den dag du eller en person du utsett tar emot varan.
Om beställningen omfattar flera varor som levereras separat börjar ångerfristen gälla när den sista varan mottagits.
Du kan även ångra köpet mellan beställningsdagen och leveransdagen.
2. Hur du utövar ångerrätten
För att utöva din ångerrätt måste du meddela oss ditt beslut innan ångerfristen löpt ut. Du kan göra detta genom att:
skicka e-post till info@ragnarboard.se, eller
skicka ifylld ångerrättsblankett per post till: Elysörvägen 3, 445 32 Bohus, Sverige.
Du kan använda vår standardblankett, men det är inte obligatoriskt – ett tydligt skriftligt meddelande räcker.
3. Följder av ånger
Om du ångrar köpet återbetalar vi hela köpesumman inklusive den ursprungliga fraktkostnaden (dock inte extra kostnader om du valt annat leveranssätt än standardfrakt). Återbetalning sker utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 14 dagar från den dag vi mottagit ditt meddelande om ånger.
Återbetalning sker med samma betalningsmetod som användes vid köpet, om inte annat särskilt överenskommits. Du debiteras inga avgifter för återbetalningen.
4. När sker återbetalningen?
Vi har rätt att vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan, eller tills du visat att varan har skickats tillbaka, beroende på vilket som sker först.
5. Retur av varor
Du ska returnera varan utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag du meddelade oss om att du utövar ångerrätten. Du står för returfrakten om inte annat anges.
Skicka varan till den adress som anges i våra leveransvillkor. Produkten ska returneras i väsentligen oförändrat skick och i originalförpackning om möjligt.
För din säkerhet rekommenderar vi att du använder spårbar försändelse (t.ex. DHL).
6. Undantag från ångerrätten
Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor och tjänster:
varor som tillverkats enligt kundens specifikationer eller som fått en tydlig personlig prägel,
varor som snabbt kan försämras eller blir för gamla (t.ex. livsmedel),
varor med bruten försegling av hygien- eller hälsoskäl (t.ex. produkter som varit i kontakt med kropp),
digitalt innehåll som levererats elektroniskt och där nedladdning eller användning redan påbörjats med kundens samtycke,
tjänster som fullgjorts helt efter kundens uttryckliga godkännande innan ångerfristen löpt ut.
7. Varan ska vara i oförändrat skick
Kunden ansvarar för eventuell värdeminskning som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion. Om varan använts på ett sätt som gått utöver vad som krävs för sådan kontroll kan ett avdrag göras på återbetalningen motsvarande värdeminskningen.
8. Ej uthämtade paket
Ej uthämtade paket betraktas inte som giltigt utnyttjande av ångerrätten. För outlösta försändelser debiteras en administrativ avgift på 250 SEK för att täcka retur- och hanteringskostnader (se även våra leveransvillkor).
9. Särskilda instruktioner
Vid ångerrättsretur: packa varan väl, inkludera ordernummer och kontaktuppgifter, och skicka till den returadress som anges i e-postbekräftelsen. Vi bekräftar mottagandet via e-post.
10. Kontakt vid frågor
Vid frågor om ångerrätten eller returprocessen, kontakta oss via e-post: info@ragnarboard.se
BILAGA VI – INFORMATION OM REKLAMATION OCH GARANTI
1. Reklamationsrätt enligt lag
Som konsument har du enligt Konsumentköplagen (2022:260) rätt att reklamera en vara som har fel eller brist. Denna rätt gäller i tre (3) år från den dag du mottog varan.
Ett fel föreligger om varan inte överensstämmer med avtalet, t.ex. om den:
inte fungerar enligt produktbeskrivningen,
inte motsvarar vad du rimligen kunnat förvänta dig,
är skadad vid leverans,
eller avviker från vad som överenskommits mellan parterna.
Om felet visar sig inom sex (6) månader från leverans antas det enligt lag ha funnits redan vid leveransen, om inte vi kan visa motsatsen.
2. Hur du reklamerar
Om du vill reklamera en vara, kontakta oss via e-post på info@ragnarboard.se och ange följande information:
Ordernummer
Produktnamn
Beskrivning av felet
Bilder eller video som visar felet (om möjligt)
Vi återkommer normalt inom 2–3 arbetsdagar med vidare instruktioner. Spara alltid kvittot eller orderbekräftelsen som bevis på köp.
3. Åtgärder vid godkänd reklamation
Vid godkänd reklamation kan följande åtgärder bli aktuella, i denna ordning:
Reparation – vi reparerar varan utan kostnad.
Ersättning – vi skickar en ny motsvarande produkt utan extra kostnad.
Prisavdrag – vi återbetalar en del av köpesumman.
Hävning – om felet är väsentligt, kan köpet hävas och hela beloppet återbetalas.
Eventuell retur sker kostnadsfritt vid godkänd reklamation.
4. Garanti
Om en särskild garanti gäller för en produkt anges detta i produktbeskrivningen. Om inget annat anges omfattas produkten inte av kommersiell garanti, utan endast av lagstadgad reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.
Garanti innebär att säljaren åtar sig att avhjälpa fel som uppstår inom en viss tid, utöver den lagstadgade reklamationsrätten. Garantivillkoren specificeras i så fall separat i samband med köpet.
5. Begränsningar
Reklamationsrätten och eventuell garanti omfattar inte:
normal förslitning eller åldrande,
fel som uppkommit genom oaktsamhet, felaktig användning eller yttre påverkan,
skador som uppstår vid montering, om instruktionerna inte följts,
eller skador som orsakats av fukt, värme eller mekanisk påverkan.
6. Reklamation av skadad försändelse
Om varan har skadats under transporten ska du anmäla detta till DHL omedelbart, och kontakta oss inom 24 timmar med fotodokumentation. Transportskador som inte anmäls i tid kan inte ersättas.
7. Returadress vid reklamation
RagnarBoard
Elysörvägen 3
445 32 Bohus
Sverige
8. Handläggningstid
Reklamationer behandlas så snabbt som möjligt. I normalfallet får du återkoppling inom 5 arbetsdagar och ärendet avslutas inom 14 dagar efter att vi mottagit varan.
9. Kostnader och ersättning
Vid godkänd reklamation ersätter vi eventuella fraktkostnader som du haft i samband med returen. Vid ogiltig reklamation (t.ex. om felet inte omfattas av lagen) står kunden själv för returfrakten.
10. Tvist och myndighetskontakt
Om du inte är nöjd med hur vi hanterat ditt reklamationsärende kan du vända dig till:
Vi följer alltid ARN:s rekommendationer i tvister.
11. Kontakt
Vid frågor om reklamation eller garanti, kontakta oss via e-post: info@ragnarboard.se
BILAGA VII – FÖRSÄLJNINGSVILLKOR VID DISTANSHANDEL
1. Allmänt
Dessa särskilda försäljningsvillkor gäller för alla köp som görs via distans – det vill säga via vår webbshop (ragnarboard.se), e-post eller andra digitala kommunikationskanaler. Villkoren kompletterar de allmänna villkoren och ska läsas tillsammans med dem.
2. Definition av distansavtal
Med distansavtal avses ett avtal som ingås utan att parterna träffas fysiskt, exempelvis vid köp via internet, e-post, sociala medier eller telefon. Lagen som reglerar dessa köp är Distansavtalslagen (2005:59).
3. Beställning
En beställning via webbplatsen blir bindande först när kunden slutfört köpet i kassan och mottagit en orderbekräftelse via e-post. Vid beställningar via e-post eller annan kanal anses beställningen bindande när RagnarBoard bekräftat mottagandet skriftligt.
RagnarBoard reserverar sig för eventuella tryckfel, prisändringar, slutförsäljning samt färgskillnader beroende på skärminställningar.
4. Kommunikation
All kommunikation mellan kund och RagnarBoard sker via e-post till info@ragnarboard.se. Vid behov kan kontakt ske via telefon, men bekräftelser och avtal skickas alltid skriftligt via e-post.
RagnarBoard har rätt att neka eller avbryta kommunikation som bedöms som kränkande, oseriös eller spam-relaterad.
5. Priser och avgifter
Alla priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms. Fraktkostnad tillkommer enligt gällande leveransvillkor. Vid felaktigt angivet pris i webbshoppen har RagnarBoard rätt att korrigera detta innan leverans sker. Kunden informeras alltid innan en sådan korrigering.
6. Avtalets giltighet
Avtalet anses ingånget när RagnarBoard skickar en skriftlig orderbekräftelse till kunden. Denna bekräftelse innehåller samtliga uppgifter om produkterna, pris, leverans och kontaktinformation.
Om en produkt inte längre finns tillgänglig förbehåller sig RagnarBoard rätten att annullera beställningen och återbetala eventuellt inbetalat belopp.
7. Distansavtal och ångerrätt
Kunden har rätt att ångra köpet enligt ångerreglerna i Bilaga V. Ångerrätten gäller endast för privatpersoner, inte för företag eller organisationer som handlar i näringsverksamhet.
8. Behandling av personuppgifter
Vid beställning via distanshantering behandlas kundens personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy och Dataskyddsförordningen (GDPR). Personuppgifter används endast för orderhantering, leverans och kundservice, och lämnas inte vidare till tredje part utan laglig grund.
9. Kommunikation via sociala medier
Vid beställningar som initieras via sociala medier (t.ex. Instagram, Facebook, Messenger) gäller samma rättigheter och skyldigheter som vid webbköp. Slutgiltig bekräftelse skickas alltid via e-post för att säkerställa avtalets giltighet.
10. Tillgänglighet och svarstider
RagnarBoard strävar efter att besvara kundförfrågningar inom 24–48 timmar under vardagar. Vid semester, helgdagar eller särskilda omständigheter (t.ex. resor, sjukdom eller driftstörningar) kan svarstiden vara längre. Information om sådana tillfälliga avbrott meddelas via webbplatsens startsida.
11. Giltighet och ändringar
Dessa försäljningsvillkor gäller från och med [ange datum] och kan komma att ändras utan föregående meddelande. Ändringar påverkar dock inte redan bekräftade beställningar.
12. Kontakt
Vid frågor gällande distanshandel eller beställningsprocessen, kontakta oss via e-post: info@ragnarboard.se
Skriv din text här…
BILAGA VIII – FÖRSÄLJNINGSVILLKOR I BUTIK ELLER SHOWROOM
1. Allmänt
Dessa villkor gäller vid köp som sker i RagnarBoards eventuella framtida butik, showroom eller annan fysisk försäljningsplats i Sverige. Villkoren kompletterar de allmänna köpvillkoren men skiljer sig i vissa delar från reglerna för distanshandel.
2. När avtalet ingås
Vid köp i butik eller showroom anses avtalet ingånget i samma stund som kunden betalar varan, antingen kontant eller via kortbetalning, Swish eller annan tillgänglig betalningsmetod på plats. Kvittot fungerar som bevis på köpet och ska sparas för reklamation och garantiärenden.
3. Ångerrätt
Vid köp i fysisk butik gäller ingen lagstadgad ångerrätt enligt Distansavtalslagen, eftersom köpet sker på plats där kunden haft möjlighet att granska varan. Eventuell öppet köp eller bytesrätt erbjuds endast om detta uttryckligen anges vid köpet och framgår av kvittot.
RagnarBoard kan i vissa fall erbjuda frivillig bytesrätt inom 14 dagar, under förutsättning att varan är oanvänd, oskadad och returneras i originalförpackning tillsammans med kvitto. Detta är dock ingen lagstadgad rättighet utan en serviceåtgärd.
4. Reklamationsrätt
För varor som köpts i butik gäller samma lagstadgade reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen (2022:260) som vid distanshandel. Kunden har rätt att reklamera en defekt vara inom tre (3) år från köpet. Kvittot krävs som bevis på köp.
5. Betalning i butik
Betalning sker med kort, Swish eller annan kontaktlös betalningsmetod som erbjuds på plats. RagnarBoard tar inte emot kontanter. Betalningen hanteras via certifierade betalningsleverantörer (t.ex. Zettle, Klarna eller Swish Handel) med SSL-kryptering.
6. Leverans från butik
Vid köp av större produkter som inte kan tas med direkt (t.ex. beställningsvaror eller specialtillverkade produkter) sker leverans enligt överenskommelse. Leveransvillkoren motsvarar de som anges i våra leveransvillkor.
7. Specialtillverkade produkter
För produkter som tillverkas efter kundens önskemål eller med personlig anpassning gäller ingen ångerrätt eller bytesrätt, varken vid distansköp eller butiksköp. Detta gäller även varor med kundspecifik gravyr, färg eller mått.
8. Ansvar och skador
Kunden ansvarar för att kontrollera varan vid köptillfället. Efter att varan har överlämnats till kunden bär kunden ansvaret för eventuella skador som uppstår på grund av transport, hantering eller förvaring, såvida inte annat särskilt avtalats.
9. Reklamation i butik
Vid reklamation ska kunden uppvisa kvitto och varan i butiken eller kontakta info@ragnarboard.se för vidare instruktioner. Reklamation behandlas enligt reglerna i Bilaga VI – Reklamation och garanti.
10. Tvist
Eventuella tvister mellan RagnarBoard och kunden som avser butiksköp hanteras enligt svensk lag och kan prövas av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller svensk domstol. Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.
11. Kontakt
Vid frågor om köp i butik eller showroom, kontakta oss via e-post: info@ragnarboard.se
1. ALLMÄNT
Denna integritetspolicy beskriver hur RagnarBoard (nedan kallad ”vi”, ”oss” eller ”företaget”) samlar in, använder, lagrar och skyddar personuppgifter i samband med vår webbplats www.ragnarboard.se, våra digitala tjänster och kundrelationer. Policyn gäller alla besökare, kunder och användare (nedan kallade ”du” eller ”kunden”) som interagerar med vår webbplats eller våra tjänster inom Sverige.
Vi behandlar personuppgifter i enlighet med:
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 (GDPR)
Dataskyddslagen (2018:218)
och annan tillämplig svensk lagstiftning som reglerar behandling av personuppgifter.
Syftet med denna policy är att ge dig en tydlig förståelse för:
vilka personuppgifter vi samlar in,
varför vi samlar in dem,
hur de används och lagras,
vilka rättigheter du har, och
hur du kan utöva dessa rättigheter.
Personuppgiftsansvarig:
RagnarBoard
Elysörvägen 3, 445 32 Bohus, Sverige
E-post: info@ragnarboard.se
Telefon: -
Organisationsform: Enskild firma (F-skatt godkänd)
Ansvarig person: Balázs Hornyák
Om du har frågor gällande denna integritetspolicy eller hur vi behandlar dina personuppgifter, är du alltid välkommen att kontakta oss via e-postadressen ovan.
Vi förbehåller oss rätten att uppdatera denna policy vid behov, exempelvis vid ändringar i lagstiftning, tekniska förändringar eller vid utvidgning av våra tjänster. Den senaste versionen finns alltid publicerad på vår webbplats. Ändringar träder i kraft när de publiceras.
2. VILKA UPPGIFTER VI SAMLAR IN
För att kunna erbjuda våra tjänster, fullfölja beställningar och tillhandahålla en trygg och personlig köpupplevelse samlar vi in olika typer av personuppgifter. Nedan beskriver vi vilka kategorier av uppgifter som behandlas.
a) Kontaktuppgifter
När du genomför ett köp, registrerar dig för nyhetsbrev eller kontaktar oss via e-post eller formulär, samlar vi in:
Namn
Leverans- och faktureringsadress
E-postadress
Telefonnummer
b) Beställnings- och betalningsinformation
Vid köp via vår webbshop behandlar vi uppgifter som krävs för att hantera beställningen och betalningen, såsom:
Ordernummer och köphistorik
Betalningsmetod (t.ex. kort, Swish, Klarna, Google Pay)
Transaktions-ID (tillhandahålls av betalningsleverantören)
Tidpunkt och belopp för betalningen
Betalningsuppgifter hanteras säkert av våra certifierade betalningspartner. RagnarBoard har ingen direkt åtkomst till dina kort- eller kontouppgifter.
c) Leveransinformation
För att kunna leverera varor samlar vi in nödvändiga uppgifter för transport och leverans:
Leveransadress
Mottagarens namn och kontaktuppgifter
Spårnings- och leveransstatus (från DHL eller annan transportör)
d) Kommunikationsdata
Om du kontaktar oss via e-post, kontaktformulär eller sociala medier sparar vi meddelanden, bilagor och svar för att kunna hantera din förfrågan samt förbättra kundservicen.
e) Teknisk information
Vid besök på vår webbplats samlar vi automatiskt in viss teknisk information för att förbättra funktionalitet och säkerhet:
IP-adress
Webbläsartyp och version
Operativsystem
Enhetstyp (mobil, surfplatta, dator)
Tidpunkt och sidor som besökts
Dessa uppgifter används i aggregerad form för att analysera trafik och användarbeteende, inte för att identifiera enskilda individer.
f) Cookies och spårningstekniker
Vi använder cookies, pixel-taggar och liknande tekniker för att förbättra användarupplevelsen, analysera trafik och anpassa innehåll. Mer information finns i avsnittet 10. Cookies och spårning.
g) Frivilligt lämnade uppgifter
Vid enkäter, kampanjer eller tävlingar kan vi samla in ytterligare information som du själv väljer att tillhandahålla, exempelvis produktpreferenser eller feedback. Dessa uppgifter behandlas endast med ditt samtycke.
3. HUR VI SAMLAR IN UPPGIFTER
Vi samlar in personuppgifter på flera olika sätt, beroende på hur du interagerar med RagnarBoard och våra tjänster. Nedan beskriver vi de huvudsakliga insamlingsmetoderna.
a) Uppgifter som du själv lämnar till oss
Vi samlar in uppgifter som du själv lämnar vid olika tillfällen, till exempel när du:
genomför ett köp i vår webbshop,
registrerar dig för nyhetsbrev eller kampanjer,
kontaktar oss via e-post, kontaktformulär eller sociala medier,
deltar i en tävling, undersökning eller ger feedback,
skapar ett konto eller uppger dina uppgifter i kassan.
Dessa uppgifter lämnas frivilligt, men vissa uppgifter kan vara nödvändiga för att vi ska kunna fullfölja din beställning eller svara på din förfrågan. Om du till exempel inte anger din leveransadress kan vi inte leverera din beställning.
b) Uppgifter som samlas in automatiskt
När du besöker vår webbplats samlas viss information in automatiskt via cookies och liknande tekniker (se även avsnittet 10. Cookies och spårning). Dessa uppgifter används bland annat för att:
förstå hur webbplatsen används,
analysera trafik och förbättra prestanda,
anpassa innehåll och marknadsföring,
förhindra bedrägerier och säkerställa säkerhet.
c) Uppgifter från tredjepart
Vi kan också ta emot viss information från tredje part, till exempel:
betalningsinformation från våra betalningspartners (Shopify Payments),
leveransinformation och spårningsdata från transportörer (DHL),
statistik och analysdata från tjänster som Google Analytics eller Shopify Analytics.
Dessa uppgifter används endast för att kunna genomföra beställningar, förbättra kundupplevelsen och analysera vår verksamhet. Vi tar inte emot, lagrar eller behandlar mer information än vad som är nödvändigt för dessa ändamål.
4. ÄNDAMÅL OCH RÄTTSLIG GRUND FÖR BEHANDLINGEN
RagnarBoard behandlar personuppgifter endast för specifika och berättigade ändamål. Varje behandling sker i enlighet med någon av de rättsliga grunder som anges i EU:s dataskyddsförordning (GDPR, artikel 6). Nedan förklarar vi dessa ändamål och rättsliga grunder mer i detalj.
a) För att fullgöra avtal (artikel 6.1 b GDPR)
Vi behandlar dina personuppgifter när det är nödvändigt för att kunna fullgöra vårt avtal med dig, till exempel när du:
lägger en beställning i webbshoppen,
tar emot orderbekräftelse, faktura eller kvitto,
får din produkt levererad,
kontaktar kundservice i samband med en beställning,
utnyttjar ångerrätt, reklamation eller garanti.
Dessa uppgifter är nödvändiga för att vi ska kunna uppfylla våra avtalsförpliktelser gentemot dig som kund.
b) För att uppfylla rättsliga skyldigheter (artikel 6.1 c GDPR)
Vi är skyldiga att behandla vissa uppgifter för att följa svensk och europeisk lagstiftning, till exempel:
Bokföringslagen (1999:1078) – lagring av fakturor och transaktioner i 7 år,
Skatteförfarandelagen – rapportering av moms och skatter,
Konsumentköplagen – hantering av reklamationer och garantier.
Utan denna behandling skulle vi inte kunna uppfylla våra lagstadgade skyldigheter.
c) För berättigade intressen (artikel 6.1 f GDPR)
Vi kan behandla vissa uppgifter baserat på vårt berättigade intresse, till exempel för att:
förbättra våra tjänster och kundupplevelsen,
analysera köpmönster och besökstrafik,
förhindra bedrägerier och missbruk,
hantera interna statistik- och utvecklingsändamål.
Vid all behandling baserad på berättigat intresse görs en noggrann intresseavvägning för att säkerställa att dina grundläggande fri- och rättigheter inte påverkas negativt.
d) Med ditt samtycke (artikel 6.1 a GDPR)
I vissa fall behandlar vi dina uppgifter baserat på ditt uttryckliga samtycke, till exempel när du:
anmäler dig till vårt nyhetsbrev,
deltar i marknadsföringskampanjer eller tävlingar,
accepterar cookies för personanpassad annonsering.
Du har alltid rätt att när som helst återkalla ditt samtycke. Återkallandet påverkar dock inte lagligheten av den behandling som redan skett.
e) För att skydda viktiga intressen (artikel 6.1 d GDPR)
I mycket sällsynta fall kan vi behandla personuppgifter för att skydda en individs vitala intressen, till exempel om det finns en säkerhetsincident eller risk för olaglig åtkomst till känslig information.
5. HUR LÄNGE VI SPARAR UPPGIFTER
Vi sparar dina personuppgifter endast så länge som det är nödvändigt för att uppfylla de ändamål som anges i denna policy, eller så länge som krävs enligt lag. När uppgifterna inte längre behövs raderas eller anonymiseras de på ett säkert sätt.
a) Kund- och kontaktuppgifter
Uppgifter som namn, adress, e-postadress och telefonnummer sparas så länge kundrelationen pågår och upp till 12 månader efter senaste kundkontakt, om ingen ny beställning görs.
b) Beställnings- och betalningsdata
Information om genomförda köp, fakturor, transaktioner och betalningar sparas i enlighet med Bokföringslagen (1999:1078) under en period av 7 år efter räkenskapsårets slut.
Efter denna tid raderas uppgifterna eller anonymiseras för statistiska ändamål.
c) Reklamation och garanti
Uppgifter som rör reklamationer, garantiärenden eller kundservice sparas i upp till 3 år efter avslutad hantering, i enlighet med Konsumentköplagen (2022:260).
d) Kommunikationsdata
E-post, kontaktformulär och annan skriftlig kommunikation med kundservice sparas normalt i 12 månader efter avslutad konversation, om inte längre lagring krävs för pågående ärende.
e) Nyhetsbrev och marknadsföring
Om du har samtyckt till att ta emot nyhetsbrev eller marknadsföringsutskick sparas dina kontaktuppgifter tills du återkallar ditt samtycke (genom att avregistrera dig eller kontakta oss).
f) Tekniska loggar och cookies
Teknisk information (t.ex. IP-adress, webbläsardata, cookie-ID) sparas i upp till 26 månader i våra analysverktyg, exempelvis Google Analytics, om inte lagringstiden är kortare enligt verktygets standardinställningar.
g) Juridiska krav
I vissa fall kan vi behöva spara uppgifter längre än ovanstående tidsramar, till exempel för att:
uppfylla rättsliga skyldigheter,
hantera pågående rättsliga processer, eller
försvara rättsliga anspråk.
h) Radering
När lagringstiden löpt ut raderas uppgifterna säkert från våra system och våra partners system. Radering sker genom anonymisering, överskrivning eller teknisk borttagning av databasinnehåll.
6. VEM SOM FÅR TILLGÅNG TILL UPPGIFTERNA
För att kunna leverera våra produkter och tjänster på ett säkert och effektivt sätt delar vi vissa personuppgifter med noggrant utvalda tredje parter. Alla samarbetspartners behandlar uppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och endast för angivna ändamål. RagnarBoard säljer aldrig personuppgifter vidare till tredje part.
a) Shopify (plattformleverantör)
Vår webbshop drivs på plattformen Shopify Inc. Shopify fungerar som teknisk tjänsteleverantör och tillhandahåller hosting, betalningshantering, datalagring och säkerhetsfunktioner. Uppgifter lagras huvudsakligen inom EU/EES, men kan överföras till Kanada och USA i enlighet med EU:s standardavtalsklausuler (SCC).
Mer information om Shopifys dataskydd finns här: https://www.shopify.com/legal/privacy
b) Betalningspartners
För att hantera betalningar delar vi nödvändiga uppgifter med våra certifierade betalningsleverantörer:
Klarna AB – betalning, delbetalning och faktura
Swish Handel – direktbetalning via mobil
Google Pay – snabb och säker kortbetalning online
Dessa företag behandlar endast de uppgifter som krävs för att genomföra transaktionen, och de ansvarar själva som självständiga personuppgiftsansvariga för sina behandlingar.
c) Leveranspartners
För att kunna leverera varor delar vi nödvändiga uppgifter (namn, adress, telefonnummer och spårningsinformation) med vår transportpartner:
DHL
Uppgifterna används enbart för leverans och spårning av beställningen. DHL hanterar dessa uppgifter enligt sina egna dataskyddspolicys.
d) IT- och driftleverantörer
Vi använder betrodda IT-leverantörer för drift, e-post, säkerhetskopiering, lagring och systemunderhåll. Dessa agerar som personuppgiftsbiträden och omfattas av bindande databehandlingsavtal (biträdesavtal) som säkerställer integritet och sekretess.
e) Analys- och statistikverktyg
För att förbättra användarupplevelsen använder vi analysverktyg som:
Google Analytics – för anonymiserad trafik- och beteendeanalys
Shopify Analytics – för försäljnings- och prestandadata
Uppgifterna behandlas i aggregerad form och används inte för att identifiera enskilda personer. IP-adresser anonymiseras i enlighet med gällande regler.
f) Myndigheter
Vi kan dela uppgifter med myndigheter om vi är skyldiga att göra det enligt lag, till exempel vid misstanke om bedrägeri, bokföringsrevision eller andra rättsliga krav. Sådan delning sker endast när det är absolut nödvändigt.
g) Intern åtkomst
Endast behöriga personer inom RagnarBoard har tillgång till personuppgifter, och endast i den utsträckning som krävs för att utföra sina arbetsuppgifter. Alla interna användare omfattas av sekretess och intern dataskyddspolicy.
7. ÖVERFÖRING TILL TREDJE LAND (UTANFÖR EU/EES)
I vissa fall kan personuppgifter komma att överföras till och behandlas i länder utanför Europeiska unionen (EU) eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). Detta kan ske när våra leverantörer eller tekniska tjänsteleverantörer har sin verksamhet eller sina servrar placerade i sådana länder.
a) Shopify och internationell datalagring
Vår e-handelsplattform Shopify Inc. har sina primära servrar i Kanada och USA. Kanada anses enligt EU-kommissionen ha en adekvat skyddsnivå för personuppgifter. Vid överföring till USA eller andra tredjeländer tillämpas EU:s standardavtalsklausuler (Standard Contractual Clauses, SCC), som ger ett likvärdigt skydd för dina uppgifter som inom EU.
Shopify är certifierad enligt Data Privacy Framework (DPF), vilket ytterligare förstärker skyddet vid dataöverföring till USA.
Mer information finns här: Shopifys integritetspolicy.
b) Övriga leverantörer
I vissa fall kan våra betalnings- eller analysleverantörer (t.ex. Google Analytics, Klarna, Google Pay) behandla data i tredjeland. Dessa leverantörer är bundna av databehandlingsavtal och använder godkända överföringsmekanismer enligt GDPR, såsom:
EU-kommissionens standardavtalsklausuler (SCC),
DPF-certifiering (Data Privacy Framework),
eller annan likvärdig rättslig grund för överföring.
c) Säkerhetsåtgärder vid överföring
Vid all internationell dataöverföring säkerställer RagnarBoard att:
endast nödvändiga personuppgifter överförs,
uppgifterna krypteras under överföringen,
leverantören omfattas av dataskyddsavtal och sekretess,
överföringen sker i enlighet med gällande lagar och GDPR:s kapitel V.
d) Dina rättigheter vid internationell överföring
Du har rätt att begära information om vilka tredjeländer dina personuppgifter kan komma att överföras till, samt en kopia av de skyddsmekanismer (t.ex. SCC) som används. För detta kan du kontakta oss via info@ragnarboard.se.
8. DINA RÄTTIGHETER ENLIGT GDPR
Som registrerad har du flera rättigheter enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR). RagnarBoard värnar om din integritet och säkerställer att du enkelt kan utöva dessa rättigheter. Nedan beskriver vi dem i detalj.
a) Rätt till information
Du har rätt att få tydlig information om hur vi behandlar dina personuppgifter. Denna integritetspolicy är en del av den skyldigheten. Om du önskar ytterligare förtydliganden kan du kontakta oss när som helst.
b) Rätt till tillgång (artikel 15)
Du har rätt att begära en kopia av de personuppgifter som vi behandlar om dig, samt information om syftet med behandlingen, kategorier av uppgifter och vilka mottagare som fått ta del av dem.
c) Rätt till rättelse (artikel 16)
Om du upptäcker att någon uppgift om dig är felaktig eller ofullständig, har du rätt att begära att vi rättar eller kompletterar den.
d) Rätt till radering – ”rätten att bli glömd” (artikel 17)
Du har rätt att begära att dina personuppgifter raderas i följande situationer:
om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål de samlades in för,
om du återkallar ditt samtycke och ingen annan rättslig grund finns,
om behandlingen sker olagligt,
eller om radering krävs enligt lag.
Rätten till radering gäller inte om behandlingen krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet (t.ex. bokföringslagen).
e) Rätt till begränsning av behandling (artikel 18)
Du kan begära att vi tillfälligt begränsar behandlingen av dina uppgifter om du bestrider deras riktighet eller om behandlingen är olaglig men du motsätter dig radering.
f) Rätt till dataportabilitet (artikel 20)
Du har rätt att få ut de personuppgifter du själv tillhandahållit till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format, samt att överföra dem till en annan personuppgiftsansvarig när det är tekniskt möjligt.
g) Rätt att invända (artikel 21)
Du har rätt att när som helst invända mot behandling som sker baserat på vårt berättigade intresse eller för direktmarknadsföring. Om du invänder mot direktmarknadsföring upphör vi omedelbart med sådan behandling.
h) Rätt att återkalla samtycke
Om behandlingen baseras på ditt samtycke (t.ex. nyhetsbrev eller cookies) kan du när som helst återkalla detta genom att kontakta oss eller använda länken för avregistrering. Återkallelsen påverkar inte lagligheten av tidigare behandling.
i) Rätt att inge klagomål
Om du anser att vi behandlar dina uppgifter på ett sätt som strider mot dataskyddslagstiftningen, har du rätt att lämna in klagomål till tillsynsmyndigheten:
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)
Adress: Box 8114, 104 20 Stockholm
Telefon: 08-657 61 00
Webbplats: https://www.imy.se
j) Hur du utövar dina rättigheter
För att utöva dina rättigheter kan du kontakta oss via e-post: info@ragnarboard.se.
Vi besvarar alla förfrågningar utan onödigt dröjsmål, normalt inom 30 dagar enligt artikel 12 GDPR. Vid mer komplexa ärenden kan denna tidsfrist förlängas med ytterligare 60 dagar, varvid du informeras om orsaken till förseningen.
9. SÄKERHETSÅTGÄRDER
RagnarBoard vidtar både tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter mot obehörig åtkomst, förlust, missbruk, ändring eller spridning. Vår säkerhetsnivå följer gällande branschstandard och uppdateras kontinuerligt.
a) Tekniska säkerhetsåtgärder
SSL-kryptering: All datakommunikation mellan din webbläsare och vår webbplats sker via krypterad HTTPS-anslutning (SSL).
Brandväggar och intrångsskydd: Våra servrar skyddas av brandväggar och kontinuerlig övervakning mot intrångsförsök.
Krypterad lagring: Känsliga uppgifter lagras krypterat i våra system och hos våra leverantörer.
Säkerhetskopiering: Data säkerhetskopieras regelbundet för att förhindra dataförlust vid tekniska fel eller incidenter.
Antivirus och hotdetektering: Våra system är utrustade med skydd mot skadlig kod och övervakas för misstänkta aktiviteter.
b) Organisatoriska säkerhetsåtgärder
Begränsad åtkomst: Endast behöriga personer med specifikt behov har tillgång till personuppgifter, enligt principen ”need-to-know”.
Intern sekretesspolicy: Alla som hanterar kunddata omfattas av sekretessavtal och intern utbildning i dataskydd.
Leverantörsavtal: Alla externa leverantörer som behandlar uppgifter för vår räkning omfattas av databehandlingsavtal (biträdesavtal) som uppfyller GDPR-kraven.
Kontinuerlig uppföljning: Säkerhetsrutiner och åtkomstloggar granskas regelbundet för att upptäcka och förebygga eventuella överträdelser.